Link delen in je LinkedIn-bericht: lekker doen

Je kent ze vast: de berichten op LinkedIn waarbij je moet scrollen door de commentaren om de link te vinden naar die workshop waarvoor je je wilde aanmelden of die interessante blog die je wilde lezen. Waren ze vergeten de link in het bericht op LinkedIn te plaatsen? Neen, ze probeerden het algoritme van LinkedIn om de tuin te leiden. Want een link delen in een bericht op LinkedIn? Dat gaat ten koste van je bereik. In deze blog een pleidooi om vooral niet mee te doen aan deze ‘link in comments’.

Link delen op LinkedIn

Als je een link deelt naar bijvoorbeeld je nieuwe blog in een bericht, dan vindt LinkedIn dat niet zo leuk. Je vraagt de LinkedIn-gebruiker immers om van LinkedIn af te gaan. En omdat LinkedIn het liefst heeft dat iedereen de hele dag gezellig op het platform blijft hangen, tonen ze berichten met een link (zogenaamde linkberichten) minder vaak dan berichten zonder link. Cadeautje van het algoritme. Nu is er een slimme oplossing: je link niet ín het bericht zetten, maar eerst je bericht plaatsen en daarna zelf reageren op je bericht met de link in het commentaar. Link in comments, staat er dan. Als je het mij vraagt is dat linke soep. Ik zal je in deze blog vertellen waarom mijn haren overeind gaan staan van link in comments.

Niet gebruiksvriendelijk

Eerlijk gezegd heb ik een beetje een broertje dood aan al dit soort trucjes om je bereik maar te vergroten. Of je het nou over een SSI-score, de 10-3-1-regel of link in comments hebt, ze hebben één ding gemeen: ze leiden allemaal af van waar het echt om draait. (Geen idee waar ik het over heb? Houden zo.) Namelijk verbinding met je netwerk en enthousiast vertellen over je werk. Mensen doen alsof je door het volgen van bepaalde regels je succes op LinkedIn kunt garanderen, maar zo werkt het niet. Tuurlijk, al die trucs helpen je om je bereik te vergroten. Maar leveren ze je ook klanten op? Zorgen ze ook voor verbinding met je netwerk? Vinden mensen het ook leuk om je te volgen? Uiteindelijk gaat het daarom.

Leren hoe je LinkedIn op een leuke en prettige manier inzet voor je bedrijf? Maakte ik een cursus over.

Ok, einde relaas, ik had je beloofd wat te vertellen over specifiek de link in comments. Als je ervan uitgaat dat je doel op LinkedIn is om verbinding met je netwerk te krijgen, dan zul je dus van alles moeten doen om het jouw netwerk zo leuk, interessant en makkelijk mogelijk te maken. Dat betekent dat je interessante informatie deelt (en dus niet alleen maar pronkt of verkoopt) en dat je die informatie zo gebruiksvriendelijk mogelijk presenteert.

Ha! En precies bij dat laatste gaat het mis bij je link in comments. Want is het gebruiksvriendelijk als ik je blog wil lezen en eerst door al je commentaren heen moet scrollen voordat ik de link te pakken heb? Nope. Hoe meer commentaren, hoe groter de kans dat ik je link niet kan vinden en afhaak. Weg verkeer naar je website. Ook gebeurt het me met enige regelmaat dat iemand het bericht geplaatst heeft, ik het direct zie, ik op de link wil klikken, maar die nog niet toegevoegd is als opmerking. Denk je dat ik later terugga om je link alsnog te zoeken? Wederom nope. Ook andere trucjes als een komma typen in plaats van een punt, zodat het lijkt op een typefout vallen wat mij betreft in dit rijtje. Misschien ‘goed’ voor je bereik, maar schadelijk voor je netwerk. En dat laatste bepaalt uiteindelijk echt je bereik.

Link delen LinkedIn
Link delen op LinkedIn: niet in je commentaar

Wat te doen met je link?

Als je nu met een trillende onderlip niet weet hoe je dán dat verkeer naar je website moet krijgen, lees dan even verder. Ik zou mezelf niet zijn als ik je niet ook een beetje op weg probeerde te helpen. Wat kun je wel doen als je toch per se die link naar je blog wilt delen om verkeer naar je website te krijgen? Nou, de link naar je blog delen in je bericht zelf. Eat that, algoritme!

En je bereik dan? Kijk, hier onderscheiden de echte sociale en servicegerichte wezens zich van de types die denken met grote stappen snel thuis te zijn. Want er gebeurt echt vrij weinig met je bereik als je af en toe een link naar je blog deelt. Je moet alleen niet constant links naar blogs delen. Zorg dus voor een aangename mix. Wees regelmatig gezellig aanwezig op LinkedIn en deel af en toe een link naar je blog als je weer wat verkeer naar je website wilt. Grote kans dat je toch niet wekelijks een nieuwe blog online zet (tenzij je net als ik aan het experimenteren gaat), dus die keer dat je wel een nieuwe blog online zet, kun je de link makkelijk delen in het bericht op LinkedIn.

Het doel van je bericht

Hoewel dit allemaal misschien een beetje flauw klinkt van LinkedIn, denk ik dat het er ook is om jezelf te helpen. Het dwingt je namelijk om goed na te denken over wat het doel is van je bericht en daarover nadenken is de basis van communicatie. Verkeer naar je website is natuurlijk leuk, maar vergeet niet dat je je bezoeker op LinkedIn dan vaak kwijt bent. Er zijn weinig mensen die je blog lezen, terugkeren naar LinkedIn en dan alsnog reageren op je bericht. Is het voor het overbrengen van je boodschap echt nodig om die link erbij te zetten? Of kun je er bijvoorbeeld ook een informatieve post van maken zonder link? Wat wil je precies bereiken? Speel, ontdek en heb plezier. Als je tot de conclusie komt dat je echt verkeer naar je website wil, dan is dat prima te verantwoorden en kan je de link gewoon in je bericht delen.  

Update: het lijkt erop dat LinkedIn het trucje van link-in-comments inmiddels ook snapt en je dus net zo goed ‘straft’ voor een link in je commentaren als voor een link in je bericht zelf. Nog een reden om je niet in te laten met dit soort trucjes: het algoritme is je vroeg of laat te slim af ;-).

Blog als artikel op LinkedIn

Soms wil je dat je blog gewoon helemaal wordt gelezen en is je ruimte in een post te beperkt om dat verhaal te vertellen (hoewel er nieuwe ontwikkelingen zijn waarbij je meer tekens mag gebruiken in posts en je dus meer ruimte hebt). Een alternatief is dan om van je blog een artikel te maken op LinkedIn. Een paar gedachtes hierover op een rijtje:

  • Hou er rekening mee dat Google ook LinkedIn indexeert. Dat betekent dat als je je artikel zowel op je website als op LinkedIn plaatst, dat je concurreert met jezelf. Je kunt beter eerst je blog op je website plaatsen en pas even later op je LinkedIn-profiel. Maar ja, dit ruikt wel weer een beetje naar een trucje, vind je niet?
  • Ook artikelen doen het qua bereik niet zo heel goed op LinkedIn. Of je er echt voordeel aan hebt ten opzichte van een linkbericht betwijfel ik dan ook.
  • Artikelen kun je wel makkelijk weer terugvinden op je profiel bij ‘activiteit’. Omdat je er minder plaatst dan posts, zullen ze beter terug te vinden zijn. Maar ja, hiervoor kun je ook het stukje ‘uitgelicht’ gebruiken op je profiel mét link naar je website of een top 5 van je beste blogs bij info zetten, of bij de omschrijving van de daarbij horende dienst.

Andere kanalen

Tot slot heb je ook altijd de mogelijkheid om de link naar je blogs via andere kanalen met je netwerk te delen dan alleen via LinkedIn. Hoewel voor vrijwel alle social media geldt dat ze het niet leuk vinden als je links naar andere websites deelt, kun je best afwisselen tussen je verschillende kanalen. Bovendien is het minder erg om een kleiner bereik te hebben op een platform als dat toch niet je voornaamste platform is. Ik zit zelf bijvoorbeeld niet actief op Facebook, maar ik kan het wel prima gebruiken om mijn blogs te delen. Mensen die me dan gaan volgen doen dat in de wetenschap dat het ‘mijn ding’ is om daar gewoon mijn blogs te plempen. Willen ze interactiever gebruik? Dan zie ik ze graag op LinkedIn. En vergeet natuurlijk niet de good old nieuwsbrief als kanaal om je blogs te delen en verkeer naar je website te krijgen (hoewel ook hier geldt dat je niet te veel links moet plempen).

Kortom, er zijn altijd voor- en nadelen én alternatieven voor wat je kiest. Maar wat mij betreft staat het delen van de link in het commentaar onder je bericht onderaan het rijtje van goede oplossingen.