Mag ik alsjeblieft stoppen met zingen?

Pfoeh, wat zal het geweest zijn? 2012, 2013? Lang geleden in elk geval. Ik stond op het punt om dood te gaan. Zo voelde het. Over een paar uur zou ik namelijk gaan zingen voor een publiek. Optreden noemen ze dat ook wel. Zie dat maar eens te overleven als introverte publieksangsthaas met podiumvrees.

Ik vond het zó eng dat ik niemand verteld had dat ik moest optreden. Ja, oké, mijn vriend, omdat hij me er aan m’n haren heen moest slepen en het hoopje ellende dat ik door de zenuwen was moest tolereren. Pas twee uur voordat ik met bevende benen het podium zou betreden, appte (of was het nog SMS?) ik mijn zangdocente en vriendin, in de hoop dat ze niet meer zou kunnen. Helaas. Ze zat op de voorste rij.

Twee coupletten.

Die zong ik als lead. De rest mocht ik me verstoppen achter iemand anders en zong ik alleen tweede stem. Het maakte het allemaal niet minder eng.

Vanaf het moment dat ik op het podium stond keek ik uit naar het moment dat ik weer mocht gaan zitten. Ik geloof dat ik zelfs het applaus niet wilde doorstaan op dat podium. Vreselijk vond ik het.

Toch ging het goed. Het lukte om geluid te produceren, in tegenstelling tot wat ik die nacht daarvoor door mijn hoofd zag flitsen. Ik haalde de noten die ik moest halen. Ik wist alle teksten. Al met al geen slechte prestatie voor een eerste optreden.

Maar het was tenenkrommend om naar te kijken.

Hoe mooi de zang ook is, als je de microfoon in je hand ziet trillen, je kijkt alsof je een tentamen in de herkansing aan het maken bent en weer gaat zakken, en je bij elke zin nog zachter gaat zingen, dan wil je als publiek óók dat het stopt.

Heb je zelf geen plezier op het podium, dan heeft je publiek ook geen plezier in naar je kijken. Hoe technisch goed je het ook doet.

In je marketing is dat net zo. Je kunt aan alle ‘regels’ voldoen. Je kunt het perfect uitvoeren. Zichtbaar zijn, verhalen delen, je stinkende best doen. En toch levert het je niks op. Dat komt hierdoor:

Als jij het niet leuk vindt wat je aan het produceren bent, vinden jouw klanten het ook niet leuk.

Het resultaat? Niks. Weinig interactie. Weinig lezers. Nog minder mensen die naar of op je website doorklikken. En al helemaal geen kip die een bestelling plaatst of wil samenwerken. Zonde van iedereens tijd.

Podiumvrees

Merk je dat je leegloopt op je marketing? Of ben je benieuwd of je overkomt zoals ik op dat podium? Mail me op: jessica@tekstbureautrefpunt.nl. Dan bedenken we samen hoe we er een feestje van kunnen maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *