Hoe vaak moet je bloggen?

Of je als zzp’er wilt gaan bloggen, hangt natuurlijk samen met de vraag hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Want ook als graag de voordelen van bloggen wilt, moet het natuurlijk wel in je schema passen. Dus wil je weten: hoe vaak moet je bloggen om blogs voor jouw bedrijf te laten werken? Laat ik je gelijk het goede nieuws geven. Om succes te hebben met bloggen, hoef je echt niet elke week een blog online te zetten.

Hoe vaker, hoe beter?

Vraag je marketingmensen hoe vaak je moet bloggen, dan zal iedereen zeggen: hoe vaker hoe beter. Dat is natuurlijk logisch: hoe meer jij blogt, hoe groter de kans dat jij een vraag beantwoordt waarmee één van jouw potentiële klanten rondloopt en dus op jouw website belandt, waarna de vele voordelen van het bloggen hun werk gaan doen. Als richtlijn wordt dan gevarieerd tussen dagelijks bloggen tot een keer per maand. Blog je minder dan eens per maand, dan zou je het wat deze mensen betreft beter kunnen laten. Drie keer per week bloggen zou ideaal zijn om ook echt betalende klanten te werven via je blog. Dus: heb je even?

De werkelijkheid is natuurlijk lastiger. Bloggen is niet het enige wat je moet doen. Sterker nog, het is ondergeschikt aan het werk dat je voor klanten doet en dus zal het altijd naar de laatste plaats verdwijnen op momenten dat je het druk hebt. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je ontmoedigd wordt door deze cijfers. Bloggen wordt dan namelijk al snel het zoveelste op je baallijstje- het lijstje met dingen die je eigenlijk zou moeten doen voor je bedrijf, maar waar je maar niet aan toekomt. Zo levert bloggen je natuurlijk niks op. Kan dat ook anders?

Blijf je worstelen met dat bloggen? Kijk dan even hier.

Wees niet die blessure-ondernemer

Weet je wat de grootste fout is die mensen maken bij het beginnen van iets nieuws? Te veel willen. Misschien ken jij die types ook wel. Hebben ze besloten gezonder te gaan leven, kopen ze voor veel geld allerlei hardloopgadgets (want áls je het gaat doen, moet je het goed doen en daar heb je spullen voor nodig toch?), beginnen ze fanatiek met drie keer per week hardlopen, gaat het super, totdat het ging regenen. Of ze echt laat thuis waren van werk. Of toch last kregen van hun knieën. En zie dan, ontmoedigd doordat het niet gelukt is, de routine daarna maar weer eens op te pakken.

Zo is het ook met bloggen. Je kunt wel willen dat je elke week een blog schrijft, maar als je agenda, hoofd en inspiratie dat niet toelaten, dan raak je alleen maar gedemotiveerd. Wat dat betreft is ‘hoe vaker’ niet altijd ‘hoe beter’. Staar je dus niet te blind om hoe vaak je móet bloggen.

Wat je beter kunt doen, is wat ik het ‘voorkom-principe’ noem toepassen. Je vraagt je daarbij niet af hoe vaak je een marketingactie als bloggen móet doen, maar welk scenario je wil voorkomen. Bij bloggen is dat dat je zo lang geen blogs schrijft dat mensen zich afvragen of je bedrijf nog wel bestaat. Is je laatste blog van een jaar geleden, dan weten je bezoekers niet of ze nog wel met jou in zee kunnen. Weg voordelen van het bloggen! Dat is het scenario dat je wilt voorkomen. Verder gaat het er vooral om dat je jezelf prijst voor wat je wél voor elkaar krijgt.

De gulden middenweg

Hoe ziet dat er voor jou uit, het voorkom-scenario? Want het betekent wel dat je iets van commitment in het bloggen stopt. Hierover kreeg ik deze million-dollar-tip van mijn ondernemerscoach (één van de vele die ze met me deelt): maak een plan voor hoe vaak je wil bloggen afhankelijk van hoe druk je het hebt. Heb je het drukker, dan is het helemaal niet erg als je minder fanatiek blogt. Is het die rustige periode in het jaar, dan schrijf je wat meer. Door hier zo vast over na te denken, raak je niet gedemotiveerd als je minder blogt als het druk is en benut je de rustigere periodes om vast wat vooruit te schrijven. Ook helpt het je om precies te weten wanneer je in die drukke periode tóch even tijd moet vrijmaken om aan je blog te zitten. (Of wanneer je het moet uitbesteden.)

Maak een plan over hoe vaak je wilt bloggen afhankelijk van de drukte

Bloggen is een marathon

En dan nog even wat verwachtingsmanagement: bloggen is een langetermijnproject. Je hebt niet van de ene op de andere dag veel bezoekers, hoge plaatsing in Google en een blogrepertoire waar je u tegen zegt. Om de voordelen van bloggen te krijgen, moet je even geduld hebben. Maar da’s helemaal niet erg. Want het omgekeerde is ook waar: heb je eenmaal flink wat blogs geschreven, ben je vindbaar en heb je een steady stroom bezoekers, dan hoef je niet zo heel hard meer te werken om je blogs voor je te laten werken.

Begin je net met bloggen, dan kan het daarom fijn zijn om wat vaker te bloggen of eventueel wat vooruit te schrijven (grote kans dat je begint op een moment dat het wat rustiger is en je dus de tijd hebt om genoeg te schrijven!). Zo bouw je in een wat kortere periode leesvoer voor op je website. Ben je al even bezig, dan kun je mooi teren op de blogs die je al hebt.

En onthoud (zoals met elke vorm van marketing): uiteindelijk draait het altijd meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. Want om écht wat te hebben aan je blogs, moeten ze vooral informatief zijn, aansluiten bij wat jouw klanten willen lezen en enthousiast zijn. En dat? Tja, dat valt nou eenmaal niet altijd in een netjes schema in te plannen.