Bloggen: moet dat echt?

Leuk natuurlijk, dat iedereen blogt. En leuk ook, dat het ze zoveel oplevert. Krijg je bijna het idee van dat jij ook moet gaan bloggen. Maar is dat ook zo? Of passen andere communicatiemethodes beter bij jou en je bedrijf? Laten we eens op onderzoek uitgaan. Bloggen: is dat de juiste aanpak voor jou?

Waarom bloggen?

Voordat we op onderzoek uitgaan, is het handig even op een rijtje te hebben wat de voordelen van bloggen zijn. Als die er niet waren, was deze hele blog (en alle andere blogs die ik geschreven heb) immers zinloos. Een korte top 6:

1. Vindbaarheid van je website

Blogs plaats je op je website. Doordat je zo veel meer informatie kwijt kunt dan in de standaardtekst van je website, zijn er ook meer woorden waar je op gevonden kunt worden door Google. Veel bloggen zorgt dus voor betere vindbaarheid van je website. Niks zo vervelend voor je Google-status als een website waarop niks gebeurt. Of nou ja, géén website hebben is nog erger. Maar dat terzijde. Bloggen is dus een goed idee als je de vindbaarheid van je website wilt verbeteren

2. Levendigheid op je website

Vroeger fietste ik twee keer per week heen en weer tussen het huis van mijn vader en het huis van mijn moeder. Mijn moeder had er een handje van om regelmatig wat te veranderen in huis. Kwam ik bij mijn vader vandaan, dan was ik altijd nieuwsgierig: wat was er nu weer anders in huis? Een roze muur in de keuken (hadden we)? Nieuw kleed? Verse bloemen van de markt? Het was een feestje als er iets gebeurd was in het huis. Een verrassing, een spel, iets nieuws te ontdekken. Zo is het ook met je website. Beleving, nieuwswaarde, verandering: het maakt dat mensen terug willen komen. En dat wil je. Bloggen zorgt daarvoor.

3. De juiste personen aantrekken

In je blogs vertel je meer over wie je bent, wat je doet en hoe je werkt. Hoe meer jij daarover praat, hoe groter de kans dat je de mensen aantrekt die ook echt bij je passen. Die weet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Die weet hoe je over dingen denkt. Die jouw stijl kunnen waarderen. Iemand die op zoek is naar een hele formele tekst zal mij bijvoorbeeld niet inhuren. Daarvoor ben ik veel te dol op smileys, groetjes en uitroeptekens! Maar dat komt goed uit, want ik schrijf ook liever niet formeel. Dus trek ik de juiste klanten aan. Werkt net zo bij jou.

4. Klanten kennis met je laten maken zonder dat ze iets hoeven te kopen

Onderschat de kracht van geven niet. In blogs deel je vaak al waardevolle inzichten. Potentiële klanten kunnen zo eerst een beetje aan je wennen. Je leren kennen. Waarde van je ontvangen. Hoeven ze nog helemaal niks voor te kopen. Tegelijkertijd zijn we nu eenmaal zo gemaakt dat we mensen die ons al iets gegeven hebben, die we vaker hebben langs zien komen, waarvan we het vertrouwen hebben dat ze een oplossing voor ons hebben, eerder in zullen schakelen wanneer we een keer een betaalde klus voor ze hebben. En dat bereik je dus met je blogs. Zij blij (geen lange zoektocht), jij blij (leuke klant).

5. Praten over wat er in je hoofd zit

Als je een beetje op mij lijkt kan je wel uren doorpraten over je werk. Je hebt allerlei ideeën over hoe dingen zouden moeten, over hoe je klanten kan helpen, over wat je vak zo mooi maakt. Hoe fijn is het om die plek gewoon op je eigen website te hebben? Jawel, in de vorm van blogs.

6. Alle informatie op de juiste plek

Betrap je jezelf erop dat je graag al op je website van a tot z uitlegt hoe je werkt? Heb je misschien een héle lap tekst op je website, maar kunnen ze het wel vast allemaal lezen. Handig toch? Nope. Het gevolg is namelijk dat lezers verdwalen op je website. Toch meer informatie delen? Drie keer raden hoe je dat doet. Het begint met een ‘b’. Kun je hartstikke veel informatie in kwijt zónder dat je website onoverzichtelijk wordt. Win-win.

Waarom bloggen

Maar is bloggen dan ook voor jou?

Tot zover de voordelen van bloggen. Nu denk je misschien: Jessica, het interesseert me niet of het bij me past of niet. Ik moet dit gaan doen! Nu! Ik wil ook die levendigheid op mijn website! Mijn hoofd barst van de verhalen! Geef mij die juiste klanten! Als je dan ook zín hebt om te gaan bloggen, zeg ik: heel goed. Lekker doen! Stop met lezen, ga schrijven.

Maar als je nu denkt: shit. Ik wil die voordelen, maar dat bloggen lijkt me nog steeds erger dan elke dag een uur lang piepschuim uit een doos horen komen (of heb jij daar geen last van?), dan zeg ik: wacht even. Laten we nog even verder op onderzoek uitgaan. Want je móet niet bloggen. Je kunt al deze dingen ook bereiken door andere communicatiemiddelen in te zetten. Communicatiemiddelen die misschien beter bij jou en jouw bedrijf passen. Gaan we:

(Ik heb het nu niet over het spannend vinden om zichtbaar te zijn of het idee hebben dat je niet kunt schrijven. Het gaat nu om de vraag: wat kun je doen als bloggen niks voor jou is?)

Als bloggen niks voor jou is

Niet overtuigd dus van of bloggen de manier voor jou is? Laten we de alternatieven dan eens gaan onderzoeken:

  • Maak een FAQ op je website: net zo goed voor je vindbaarheid, minder ingewikkeld, minder gevoelig voor tijd.
  • Maak een goede weggever. (En maak ‘m dan wel echt gratis.) Zo kun je je klanten wel alvast wat waarde bieden, zonder dat ze bij je te hoeven kopen. Onthoud wel: een weggever is eenmalig. Die moet steengoed zijn wil je dat mensen je daardoor onthouden
  • Investeer in social media: eigenlijk is social media een veel effectievere manier om mensen kennis met je te laten maken. Ook hier kun je inhoudelijke tips delen, maar je kunt er vooral ook veel makkelijker de interactie aangaan. Je kunt laagdrempeliger posts delen, gezellig kletsen, vragen stellen, mensen leren kennen. Misschien passen kortere berichten, meer interactie en het laagdrempelige veel beter bij jou. Niks mis mee.
  • Leg een portfolio aan waarin je vertelt wat je doet. Ook dat werkt om de juiste mensen aan te trekken. Vind je misschien veel makkelijker om te schrijven dan zoiets vaags als een blog.
  • Maak een nieuwsfeed op je website waarop je korte berichtjes plaatst als er iets nieuws gebeurt met je business. Komt het ook wel goed met die levendigheid.
  • Begin een nieuwsbrief: een hele directe vorm van mensen aan je binden. Het doet wat met mensen, als je in hun inbox verschijnt.
  • Een hekel aan schrijven? Denk eens aan andere vormen van je inzichten delen. Bijvoorbeeld via video’s (vlogs). Ook vlogs kunnen werken voor je vindbaarheid en video’s kun je ook makkelijk inzetten op social media (vinden mensen vaak heel leuk).
  • Maak illustraties, infographics of andere creatieve uitingen van wat je anders in een blog zou stoppen. Zoek wat bij je past. Het is jóuw bedrijf.
  • Begin een podcast. Kun je mooi als nieuwsbericht op je website zetten als je weer een nieuwe aflevering hebt.

Deze lijst is natuurlijk niet compleet. Er zijn 1001 manieren om aan marketing te doen. Kies je er één, dan zijn er ook weer 1001 manieren om dat vervolgens aan te pakken. Misschien spreekt één van deze suggesties je veel meer aan. Lekker doen dan!

Ze sluiten elkaar ook niet uit. Je kunt prima naast je blog een weggever hebben of naast een nieuwsbrief actief zijn op social media. De moraal van het verhaal is vooral dit: zoek naar wat bij je past op de manier waarop het bij je past. Kun je wel wat hulp gebruiken bij ontdekken wat de juiste tools zijn voor jou? Dan denk ik graag met je mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *