Waarom broodjes smeren beter is dan broodjes smeren

Ben jij weleens van baan veranderd? Ik wel. Ik ben uiteindelijk ook maar gewoon een millenial. Laat me je terugnemen naar het moment dat ik besloot niet langer broodjes te gaan smeren en éindelijk broodjes ging smeren.

Het was hartje zomer en ik werkte als bijbaantje bij de Délifrance. Koffiezetten, broodjes smeren, bediening, afwas doen. Dat soort werk. Mijn baas was een eikel van de bovenste plan:

  • Hij nam kassaverschillen altijd uit de fooienpot. De négatieve kassaverschillen om precies te zijn;
  • Hij rende oudere dames achterna als ze niet de verplichte 50 cent voor de wc hadden betaald;
  • Hij zwaaide vluchtig gedag op mijn laatste werkdag en toen zag ik hem nooit meer.  

De vormeloze standaardpolo’s en de in- en uitklokkaart kun je er zelf wel bij bedenken.  

Toen ik op een van de vele zaterdagmiddagen waarop de tijd achteruit leek te gaan, hoorde dat mijn leukste collega wegging, besloot ik ook te gaan. Op zoek naar een nieuwe baan.

Die baan vond ik! Ik ging koffiezetten, broodjes smeren, bediening, afwas doen. Dat soort werk. Het werk bleef precies hetzelfde. Alleen de werkomgeving was totaal anders:

  • Op de eerste roostervergadering was het zo gezellig dat ik met voor mij nog onbekende mensen om 02.00 uur naar de enige kroeg in Leiden ging waar je zo laat nog naar binnen kon. Zo assertief ben ik normaal nooit;
  • De baas was zo’n goede vent dat ik 8 jaar na mijn laatste werkdag naar zijn begrafenis ging, net als alle andere oud-collega’s en vaste gasten van de kroeg;
  • Het was de eerste plek waar ik leerde dat serieus je werk doen echt heel erg goed samengaat met het heel erg naar je zin hebben en veel lachen.

Ik heb er vijf jaar met heel veel plezier gewerkt en ben min of meer schoorvoetend vertrokken toen het tijd werd voor een ‘grotemensenbaan’. Vrienden voor het leven heb ik daar gemaakt.  

Het is dus niet zo dat ik vóór dat werk in de kroeg geen baan had. Ik had een inkomen, verdiende geld.

Ik vond er alleen geen zak aan.

Pas toen ik de overstap maakte naar een andere baan, ontdekte ik dat je je geld dus ook kan verdienen met iets wat je echt leuk vindt

Vaak hebben mensen het idee dat je alleen aan marketing, acquisitie of sales hoeft te doen als je te weinig werk hebt. Dat is niet zo. Veel van mijn klanten komen ook bij me omdat ze niet de juiste klanten aantrekken.

Ze zijn min of meer vanzelf in een bepaalde branche gerold. Deden toevallig een opdracht binnen de IT en zitten nu tot over hun oren in laravel en javascript. Terwijl ze eigenlijk voor groentekwekerijen willen werken.

Je marketing is het sleutelwoord om nieuwe klanten te vinden waar je wél helemaal blij van wordt. Je kunt met je websiteteksten, in je blogs, in je berichten op social media heel slim sturen wie je wil dat jouw klant wordt.

Wil je weten hoe? Je bent slechts één mailtje verwijderd van het antwoord: jessica@tekstbureautrefpunt.nl.