Het verhaal van mijn nieuwsbrief

Toen ik net ging ondernemen riep mijn man dat het zo leuk zou zijn als ik een nieuwsbrief zou beginnen. Welja, dacht ik, laat ik dat doen. Dus ik maakte een pagina aan op mijn website, onderzocht welk mailprogramma ik kon gebruiken en begon een nieuwsbrief. Eentje die jammerlijk zou mislukken ;-).

Die eerste nieuwsbrief ging naar 20 mensen. Hoe ik die 20 mensen verzamelde? Niet. Nou ja, ik had mijn zusjes en moeder op de lijst gezet om te checken of alles goed ging. En mijn man had zijn familie en wat vrienden geappt dat ik een nieuwsbrief gestart was. Hij ging dus letterlijk alleen naar familie en vrienden.

Ik vond niet dat ik in mijn nieuwsbrief exact hetzelfde moest vertellen als in mijn blogs of LinkedIn-berichten. Ik wilde dat mensen die me met plezier volgden op LinkedIn, ook in mijn nieuwsbrief verrast zouden worden. Dus klom ik voor elke nieuwsbrief opnieuw in de pen. Je raadt het al: da’s moeilijk vol te houden.

Begon ik met een maandelijkse nieuwsbrief, al na twee nieuwsbrieven kwam de klad erin. Met pijn en moeite stuurde ik hem eens in de twee maanden, totdat ik er maar helemaal mee ophield. Ik had m’n mojo niet. Ik kreeg de smaak van de nieuwsbrief niet te pakken. Het lukte me niet om met een nieuwsbrief dát voor elkaar te krijgen wat ik met zoveel hartstocht promoot: plezier vinden in alles wat je in je marketing doet. Dus stierf mijn nieuwsbrief een stille dood. Met alle goede intenties van de wereld, werd mijn nieuwsbrief een jammerlijk faalverhaal.

Op het hoogtepunt verstuurde ik ‘m naar 129 mensen en nog nooit had-ie ook maar één klant opgeleverd. Meer dan “ha Jessica, je hebt mijn naam verkeerd gespeld” en de reacties van mijn schoonvader kreeg ik niet. Totdat ik hem op mijn dieptepunt maar helemaal van mijn website afhaalde. Als ik ‘m toch niet stuurde en het toch geen succes was, dan kon ik ‘m maar beter niet meer promoten en weghalen. Leuk geprobeerd, maar helaas.

Waarom werd mijn nieuwsbrief zo’n mislukking?

Dat was om drie redenen:

  1. Ik begon ‘m te versturen, omdat ik dacht dat het moest. Omdat mijn man het riep. En ik het idee had dat het erbij hoorde. Ik had wel een idee dat hij niet verkoperig moest zijn en anders moest zijn dan de meeste nieuwsbrieven die ik ontving, maar ik had er geen plan bij. Geen gevoel bij. Geen verhaal dat ik wilde vertellen.
  2. Ik had er geen plezier in. Ik maakte het met al mijn ideeën over hoe een nieuwsbrief hoorde te zijn heel moeilijk om ‘m consequent te schrijven. Telkens moest ik unieke, nieuwe, briljante inzichten delen. Voor mensen die grotendeels al mijn klant waren óf familie en vrienden waren. Heel veel tijd, zonder resultaat.
  3. Ik begon er te vroeg mee in mijn ondernemerschap. Ik verstuurde mijn eerste nieuwsbrief een jaar nadat ik begonnen was. Hoeveel stappen ik in dat eerste jaar ook gezet had, ik had eigenlijk nog geen idee wie mijn klant was. Ik deed maar wat. Ik gaf een training Nederlands en bloggen, terwijl ik eigenlijk helemaal niet blij word als juffie. Ik schreef over producten en investeringsbedrijven, terwijl mijn hart ligt bij zzp’ers die de wereld op hun manier mooier proberen te maken. Ik redigeerde scripties, terwijl ik juist zo blij was de universitaire wereld achter me gelaten te hebben. Ik zwalkte alle kanten op en dat merkte je in mijn nieuwsbrief. De tips die ik deelde gingen over uiteenlopende onderwerpen, ik deelde blogs over uiteenlopende onderwerpen en deed nooit een goed aanbod in mijn nieuwsbrief omdat ik dat simpelweg niet had. En zo’n onbetrouwbare, doelloze, zwalkende nieuwsbrief werkt dus niet. Voor de ontvanger niet, voor mij niet.

Ik weet zeker dat ik niet de enige ondernemer ben die deze fouten maakt. Sterker nog, ik denk dat er weinig ondernemers zijn die het anders ervaren. Een nieuwsbrief is nou eenmaal iets waarvan we allemaal denken dat het moet, met de weggever en het hele verkoopcircus erachteraan die er ook bij zou moeten. En dus beginnen we er als kip zonder kop aan zodra we – je weet wel – klanten moet vinden.

Mijn advies? Heb je eigenlijk nog geen idee wat je met je nieuwsbrief wil, voelt-ie als een verplichting op je marketinglijstje en ben je er niet vanuit plezier, creativiteit en vrijheid mee bezig, wacht er dan nog even mee. Het juiste idee komt nog wel. Jouw moment komt nog wel. Voor alles in marketing is een moment en dat hoeft niet gelijk.

Maar kriebelt het toch en wil je onderzoeken hoe je er wél een succes van kan maken? Mail me dan. Dan bedenken we samen hoe we van jouw nieuwsbrief wél iets kunnen maken wat je klanten oplevert en waar je blij van wordt.

PS het is uiteindelijk allemaal goed gekomen met mijn nieuwsbrief. Dat kwam omdat ik er een verhaal mee ging vertellen. Het verhaal van marketing met een feesthoedje.