Pfoeh, wat zal het geweest zijn? 2012, 2013? Lang geleden in elk geval. Ik stond op het punt om dood te gaan. Zo voelde het. Over een paar uur zou ik namelijk gaan zingen voor een publiek. Optreden noemen ze dat ook wel. Zie dat maar eens te overleven als introverte publieksangsthaas met podiumvrees.
Verder lezen Mag ik alsjeblieft stoppen met zingen?Blogs
Ben je net zo vreselijk in het echt?
Onlangs heb ik het bijzondere genoegen gehad om naar een Paw Patrol-show te gaan. Als je niet weet wat dat is, stop dan nu met lezen. Klik deze blog weg, sluit je laptop, haal drie keer adem. Je bent veilig!
Verder lezen Ben je net zo vreselijk in het echt?Hoe vaak moet je bloggen?
Of je als zzp’er wilt gaan bloggen, hangt natuurlijk samen met de vraag hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Want ook als graag de voordelen van bloggen wilt, moet het natuurlijk wel in je schema passen. Dus wil je weten: hoe vaak moet je bloggen om blogs voor jouw bedrijf te laten werken? Laat ik je gelijk het goede nieuws geven. Om succes te hebben met bloggen, hoef je echt niet elke week een blog online te zetten.
Verder lezen Hoe vaak moet je bloggen?Hoe je over-mij-pagina je klanten kost
We doen even een korte check of jouw website in orde is. Heb je een korte en krachtige homepage? Check. Heb je je diensten duidelijk benoemd? Check. Heb je een contactpagina die uitnodigt om te mailen of te bellen? Check. Heb je een over-mij-pagina die over meer gaat dan alleen je werk? Che-. Uh, nee wacht. Grote kans dat je niet heel veel aandacht hebt geschonken aan deze pagina. En ja, dat kost je klanten.
Verder lezen Hoe je over-mij-pagina je klanten kostEen ode aan de out-of-office
Even lekker met vakantie. Hop, out-of-office aan en gaan! Goede kans dat je niet lang nadenkt over wat je in die out-of-office zet. En da’s zonde, want ook je out-of-office is een contactmoment met je klanten, en dus een kans voor je marketing. Tijd voor een ode aan de out-of-office.
Verder lezen Een ode aan de out-of-officeEen LinkedIn-bedrijfspagina als zzp’er: zo gebruik je ‘m
Jij bent als zzp’er je bedrijf. Jij bedenkt, doet en regelt alles. Klanten krijgen alleen met jou te maken. Hoe jij dingen doet, is de kracht van je bedrijf. Lastig soms, maar voor LinkedIn wel lekker duidelijk. Zonder gedoe rondom een bedrijfspagina, kan je namelijk lekker gewoon vanaf je persoonlijke profiel berichten gaan plaatsen en zichtbaar zijn. Ja toch? Nou, nee.
Verder lezen Een LinkedIn-bedrijfspagina als zzp’er: zo gebruik je ‘mDit is waarom je bloggen zo eng vindt
Geen tijd om te bloggen, niet weten waarover je kunt bloggen, geen zin om te bloggen: het zijn allemaal redenen die je vaak hoort over waarom ondernemers niet bloggen. Of beter gezegd: excuusjes. Want zeg eens heel eerlijk: is de echte reden dat je niet blogt niet eigenlijk dat je het rete-spannend vindt om je blogs online te zetten? Dan ben je niet de enige. Bloggen ís eng. Maar je kunt wat aan je angst doen.
Verder lezen Dit is waarom je bloggen zo eng vindtOde aan de zzp’er als opdrachtgever
Als je de meeste mensen moet geloven, zijn zzp’ers arme schrapers. Ze werken zich een slag in rondte voor een hongerloontje, zijn nooit bereid om te investeren in hun bedrijf en denken zelf de enige te zijn die de problemen in hun bedrijf op kunnen lossen. Die wil je dus niet als opdrachtgever. Alleen, laat ik nou nét schrijven voor zzp’ers… Het domste idee ooit? Nope. In deze blog een onvolprezen ode aan de zzp’er als opdrachtgever.
Verder lezen Ode aan de zzp’er als opdrachtgeverMoeite met schrijven en tóch bloggen: zo doe je het
Sinds het ontstaan van mijn bedrijf, blog ik. En dat werkt goed. Alleen heb ik één heel groot voordeel: ik ben tekstschrijver, dus ik kan schrijven. Zoals ik jaloers ben dat mijn boekhouder haar volledige administratie geautomatiseerd heeft en er amper tijd aan kwijt is, zo zullen er ook ondernemers zijn die jaloers zijn dat mijn vak mijn eigen bedrijf ook zo goed helpt. Want ja, schrijven kan ik. Maar wat nou als je moeite hebt met schrijven? Is bloggen dan ook wel wat voor jou?
Verder lezen Moeite met schrijven en tóch bloggen: zo doe je hetLink delen in je LinkedIn-bericht: lekker doen
Je kent ze vast: de berichten op LinkedIn waarbij je moet scrollen door de commentaren om de link te vinden naar die workshop waarvoor je je wilde aanmelden of die interessante blog die je wilde lezen. Waren ze vergeten de link in het bericht op LinkedIn te plaatsen? Neen, ze probeerden het algoritme van LinkedIn om de tuin te leiden. Want een link delen in een bericht op LinkedIn? Dat gaat ten koste van je bereik. In deze blog een pleidooi om vooral niet mee te doen aan deze ‘link in comments’.
Verder lezen Link delen in je LinkedIn-bericht: lekker doen