Blogs

Hoe bouw je een relevant netwerk op LinkedIn?

Oké, ik zal niet nóg een keer herhalen dat ik groot fan ben van LinkedIn. Maar ik kan je wel vertellen dat de helft van de lol ‘m zit in het netwerk dat je hebt (zoals eigenlijk bij elk socialmediaplatform of, ik noem maar wat, in het echte leven). Maar hoe bouw je nou een relevant netwerk? Eentje dat interessant is voor jouw bedrijf? Waar je echt wat aan hebt? Dat ga ik je nu vertellen!

Lees verder Hoe bouw je een relevant netwerk op LinkedIn?

Bloggen en social media: zo versterken ze elkaar

Kennen jullie dat? Dat je iets heus wel weet, maar het dan toch weer vergeet, je iets onhandigs doet en dan denkt: oh ja, dit wist ik eigenlijk al. Dat had ik dus tijdens mijn blogexperiment. Ik zal jullie mijn fouten besparen 😉. Komt-ie: wie mij een beetje volgt, weet dat ik sinds enige tijd bezig ben met een blogexperiment. Elke werkdag schrijf ik een blog. Die blogs deelde ik vervolgens op LinkedIn, waar mijn bereik totaal instortte. Dus nu de hamvraag: hoe zorg je ervoor dat je verschillende communicatiekanalen elkaar versterken in plaats van verzwakken? Laat me je meenemen in mijn verhaal (er volgen inzichten, beloofd!)

Lees verder Bloggen en social media: zo versterken ze elkaar

Social media inplannen: handig of nep?

Wie regelmatig berichten voor social media schrijft, heeft er vast weleens van gehoord: tools waarmee je automatisch je berichten voor social media kunt inplannen. Je koppelt je tool aan je socialmedia-accounts, schrijft de berichten in de tool en plant in wanneer ze online moeten komen. Vervolgens klap je je laptop dicht, ga je een lange boswandeling maken en als je terugkomt heeft de tool al het werk gedaan en ben je weer zichtbaar in je online netwerken. Súperhandig, als je ‘de mensen’ moet geloven. In deze blog een klein tegengeluid tegen dit soort socialmediamanagementtools. Want soms, heel soms, is gewoon zomaar zonder al te groot plan online zijn precies dat wat je moet doen.

Lees verder Social media inplannen: handig of nep?

Iets moet eerst leuk zijn, dan pas moeilijk

“Ik háát social media.” Ze zegt het uit de grond van haar hart, dat merk je aan alles. “Ik vind het helemaal niet sociaal, juist het tegenovergestelde. Mensen praten niet meer gewoon met elkaar.” Ik hang aan de telefoon met één van mijn opdrachtgevers. Ze is vanuit het bedrijf naar voren geschoven om naast haar eigenlijke baan die social media op te pakken. Maar ja, ze háát het.

Lees verder Iets moet eerst leuk zijn, dan pas moeilijk

Klanten vinden via een gratis weggever: yay of nay?

Als je gaat ondernemen, gebeurt er iets vreemds. Je krijgt opeens van alle kanten goedbedoelde adviezen over hoe je je bedrijf moet runnen. Om te groeien, om meer omzet te halen, om slim te verkopen. Bij alles wat je hoort, denk je twee dingen: ik doe het blijkbaar helemaal fout en ik weet niet of ik het op deze manier wel zo leuk vind. Want hoewel die tips misschien werken, vertelt jouw gevoel je dat je zo helemaal niet wílt werken.  

Lees verder Klanten vinden via een gratis weggever: yay of nay?

Leren van je opdrachtgevers: webtekst schrijven voor een gelukscoach

Er is een moment in mijn ondernemersbestaan geweest dat ik me realiseerde dat ja zeggen tegen klussen die me niet aan het hart liggen, betekent: nee zeggen tegen klussen waar ik wel direct een blij sprongetje van maak. Dat moment was toen Marianne mij vroeg of ik haar misschien kon helpen met de teksten voor haar website.

Lees verder Leren van je opdrachtgevers: webtekst schrijven voor een gelukscoach

Zo help ik jou als ondernemer met LinkedIn

Een kijkje in de OntwerpKeuken van grafisch ontwerper Olga Draisma

Ik vroeg het echt, de eerste keer dat ik Olga sprak: “Werk je dan in de culinaire sector?” Zucht, die vraag weer. En toen maakte ik het nog erger, want ik vroeg óók of ze van koken hield. Antwoord op beide vragen: nee. Wél maakt ze al 12,5 jaar smaakvol grafisch ontwerp met haar bedrijf OntwerpKeuken. In die tijd heeft ze zich ontwikkeld tot een gespecialiseerde en professionele grafisch ontwerper. Ze weet wat ze wil, wat ze doet en wat ze kan. Alleen had ze het gevoel dat ze als ondernemer nog wel wat zichtbaarder mocht zijn online, op LinkedIn. Die vraag was de start van een leuke samenwerking!

Lees verder Zo help ik jou als ondernemer met LinkedIn

Ondernemer, introvert en tóch klanten vinden? Dit werkte voor mij

Natuurlijk had ik erover nagedacht van tevoren: of ik wel genoeg geld kon verdienen met teksten schrijven. Ik maakte berekeningen, deed marktonderzoek én ik had al een paar mensen die me wilden inhuren. Maar na een paar weken droogden die eerste kennissen-klussen op en had ik eigenlijk géén idee hoe en of ik aan nieuw werk zou komen. En dus kwam ik toch bij dat gevreesde onderdeel van ondernemen uit: acquisitie.

Lees verder Ondernemer, introvert en tóch klanten vinden? Dit werkte voor mij