5 ondernemerstips waar ik wél wat aan had

Ga naar een open coffee of stuur mails als koude acquisitie. Ik denk dat dat de twee ondernemerstips zijn waar ik het minst aan had. Ongemakkelijke ochtenden en verspilde moeite ja, maar klanten? Omzet? Energie? Nope. Het ondernemersbestaan zit vol van zulke tips. Maar soms, heel soms, zitten er van die tips tussen die je wél echt op weg helpen. In deze blog: 5 ondernemerstips waar ik wel wat aan had.  

Tip 1: neem een boekhouder en een boekhoudprogramma

Ik ben best eigenwijs. Ik neem tips niet zo snel aan, denk soms dingen zelf slimmer te kunnen of beter te weten. En ja, soms kom ik dan met hangende pootjes terug. Dit was er zo eentje waarbij mijn pootjes nog meer hingen dan de wallen van Wim Kok (dans maar, dit is nu die lekkere dansplaat). In mijn eerste jaar dacht ik wel zelf mijn administratie bij te kunnen houden in Excel. Ik begreep de basisprincipes van boekhouden en btw en heb geen hele ingewikkelde constructies in mijn bedrijf. Dus dat moest makkelijk te doen zijn.

Toen kwam de inkomstenbelasting. Ik ben uren bezig geweest om de juiste cijfers te achterhalen (want als ik dingen optelde klopte het ineens niet meer), had wat fouten gemaakt bij mijn btw-aangifte en wist niet hoe dat te herstellen en kwam toen ik me daar doorheen geworsteld had bij het gedeelte van de inkomstenbelasting met ‘passiva’ en ‘activa’ en wist totaal niet wat ik daar nou in moest vullen. Uren en uren werk zaten erin en het klopte van geen kant. Als er iets is waar ik niet van houd, dan is het wel van dingen die niet kloppen. Het moest dus anders.

Ik belde een bevriende ondernemer, vroeg hem wie zijn boekhouder is en welk boekhoudprogramma hij gebruikt, zocht contact met de boekhouder, nam een boekhoudprogramma en voor een kleine €350 euro was het opgelost. Een boekhoudprogramma is in de eerste periode vaak nog gratis, een boekhouder kan je op weg helpen met welke kosten je mag opvoeren als zakelijke kosten en kent alle regels om je aangifte zo goed mogelijk in te vullen. En dan heb ik het nog niet eens over de uren die jij lekker in je werk kan stoppen in plaats van in boekhouden. Met stip op 1 staat dan ook deze ondernemerstip: neem een boekhouder en een boekhoudprogramma. Het levert je meer op dan het je kost in tijd, energie én geld. Beloofd.

Tip 2: als niemand tegen je zegt dat je te duur bent, ben je te goedkoop

Je prijs bepalen. Het blijft een dingetje. Want wanneer prijs je jezelf uit de markt? Wanneer ben je te goedkoop? En hoeveel moet je verdienen en werken om rond te komen? We kennen allemaal de stappen:

  • Bereken hoeveel je per maand wil verdienen
  • Bereken hoeveel je wilt werken
  • Bereken hoeveel uren van je gewerkte uren je declarabel denkt te zijn (vaak minder dan je denkt)
  • Bereken je uurprijs
  • Vergelijk een beetje met de markt

En misschien kom je dan heel goed uit. Maar het kan ook dat je helemaal niet goed uitkomt. Of dat je dacht goed bezig te zijn, maar dat nooit iemand tegen je zegt dat je te duur bent. Want als dat zo is, dan ben je te goedkoop.

Zelf vond ik het wel lekker, nooit gezeur over mijn prijzen. Ik kon gewoon wat verdienen en iedereen accepteerde mijn offertes zonder morren. En ik haat gesteggel over geld, dus dat was prima. En niemand zei wat over mijn prijs, dus ik dacht eigenlijk dat je het dan goed deed.

De werkelijkheid is dus andersom: je prijs is niet goed als nooit iemand je te duur vindt, je bent te goedkoop als nooit iemand je te duur vindt. Het kan nooit zo zijn dat iedereen vindt dat je precíes goed geprijsd bent. Er zullen altijd mensen zijn die je te goedkoop vinden (die nemen ofwel lachend een dienst bij je af of vertrouwen je kwaliteit daardoor niet) en mensen die je te duur vinden. Dus als nog nooit iemand tegen je gezegd heeft dat je te duur bent, dan ben je inderdaad te goedkoop. En als iemand wél zegt dat je te duur bent, dan zullen ze of uiteindelijk toch meegaan in jouw prijs of geen klant worden. Maar dat laatste is helemaal niet erg. Genoeg mensen die die prijs wel willen betalen. Dus tegenwoordig vind ik het goed als iemand me te duur vindt.

Ondernemerstips
Ondernemerstips die wél zorgen voor groei

Tip 3: geef geen korting

Ok, deze klinkt misschien hard, maar ik pas ‘m echt toe. Toen ik net ging ondernemen, dacht ik van tevoren zélf al na over welke korting ik kon geven (yep, I’ve come a long way…). Hoefden ze soms niet eens om te vragen. Want ja, als je nou zo en zo vaak een blog afneemt of ik zo en zo veel uren per week voor je werk, hoef ik minder acquisitie te doen, dus is het ook eigenlijk wel redelijk om korting te geven en bladiebla. Dit doe ik dus niet meer.

Waarom? Heel simpel: als ik mijn prijs noem en vervolgens korting geef, zeg ik daarmee eigenlijk: “Mijn eerste prijs was te hoog. Ik probeerde je te naaien, want voor dit lagere bedrag doe ik het ook wel.” Dat vind ik pas vervelend. Sinds ik dit doorheb, geef ik geen korting meer. Bovendien is het in mijn werk nu eenmaal zelden zo dat ik zó veel uur voor een klant kan werken dat een korting gerechtvaardigd is. En moet ik dan ineens mijn prijs weer omhoog gooien als er plotseling minder werk mijn kant op komt? Liever hou ik het duidelijk: voor dit werk, betaal je deze prijs.

Tip 4: deel je plannen niet

Toen ik mijn plannen aan het smeden was voor mijn bedrijf, had ik het daar natuurlijk met mensen over. Mijn zus zei dat ze het wel spannend vond dat ik een eigen bedrijf ging starten. Dat bleef in mijn hoofd hangen. Is het inderdaad gekkenwerk? Moet ik niet toch de veiligheid van loondienst opzoeken? Kan ik dit wel? Allemaal twijfels omdat zíj het spannend vond. Toen hoorde ik in de podcast van Celine Charlotte (zie hieronder) dat zij haar plannen nooit deelt totdat ze weet wat ze er zelf van vindt.

(Ik luister graag podcasts met ondernemerstips en over persoonlijke ontwikkeling en kan je de podcasts van Celine Charlotte, Zarayda Groenhart en Thijs Lindhout van harte aanbevelen.)

Dit is zoiets belachelijks simpels, maar zo effectief. Want zodra je je plannen deelt, gaan anderen vanuit hun eigen referentiekader hun eigen ideeën, angsten en belemmeringen op je afvuren. Dit doen we allemaal, ik ook. Ik roep bijvoorbeeld altijd dat iemand z’n hart moet volgen en niet moet blijven plakken in een baan die je niks vindt. Is net zo irritant, want dat is vanuit mijn referentiekader. Maar daarom is het zo belangrijk om eerst voor jezelf te onderzoeken wat voor jou goed voelt en goed is. Natuurlijk is het goed om dáárna je plannen te delen en te kijken hoe je ze uitvoerbaar krijgt of praktisch in kunt vullen, maar je moet eerst zelf overtuigd zijn van je eigen plan. Anders blijf je gevoelig voor wat anderen zeggen en handel je daarnaar. Denk maar eens terug: wanneer luisterde je tegen je eigen gevoel in naar het advies van een ander en hoe goed heeft dat uitgepakt? Dus: heb je plannen? Deel ze in eerste instantie niet.

Tip 5: doe dingen 15 procent buiten je comfortzone

Je hoort het weleens hè, dat het leven pas begint bij de rand van je comfortzone. Nou weet je, laat mij maar lekker in mijn comfortzone zitten. Die heet niet voor niks comfortzone toch? Voel ik me thuis, kan ik doen waar ik goed in ben, heb ik geen onnodige stress. Heerlijk. Maar als ondernemer heb je toch vaak het idee dat je wel buiten je comfortzone móet. Je moet immers ineens ook allerlei kanten van jezelf aanspreken die niet per se in de uitoefening van je vak naar voren komen. Dus hoe zit dat nou met die comfortzone?  

Op een borrel met collega-zzp’ers zei iemand: “je moet dingen doen die 15 procent buiten je comfortzone liggen. Niet 80 %, maar wel een klein duwtje af en toe.” Verhip. Dát is het. Ik wil heus niet achteroverleunen en het wel best vinden allemaal. Ik hou van nieuwe dingen leren en proberen en me ontwikkelen. Alleen de gedachte dat ik dan allemaal dingen moest doen die totaal niet bij me passen (koude acquisitie, slimme salesfunnels, marketingtrucjes), stond me zo tegen, dat ik me af ben gaan zetten tegen het héle gebied buiten mijn comfortzone.

De waarheid is dat het het beste werkt als je soms een klein beetje springt voordat je er klaar voor bent. Dat je dingen niet per definitie afwijst omdat je ze nog nooit gedaan hebt. Dat je niet exact moet weten hóe je iets gaat aanpakken voordat je het gaat doen. Maar dat je dat best in kleine stappen mag doen. Als je dingen kiest die een béétje buiten je comfortzone liggen, maar dat je wel binnen no time terug bent in je comfortzone. Als 85% van je werk binnen je comfortzone is en 15% erbuiten. Leren en ontwikkelen op een rustig en comfortabel tempo. Ook dat is ondernemerschap.  

Toch niet eens met één van deze ondernemerstips? Da’s goed nieuws. Want je moet helemaal niks.