Zzp’er, je moet helemaal niks

Je administratie bijhouden en aangifte doen, dat moet je als ondernemer. Maar verder moet je helemaal niks. Mag je alles wat iedereen je vertelt over wat je vooral wel of niet moet doen naast je neerleggen. En ja, dan heb ik het dus ook over mijn advies over communicatie.

Goed nieuws

Dat je alles op je eigen manier mag doen, is goed nieuws. Want waarschijnlijk herken je je wel in het volgende. Als iemand mij vertelt wat ik moet doen, word ik heel opstandig. Hoe zekerder diegene is over wat ik moet doen, hoe opstandiger ik word. “Weet je wat jij zou moeten doen?” begint hij of zij. “Helemaal niks!” denk ik. En dan steek ik denkbeeldig mijn tong uit om mijn eigenwijsheid kracht bij te zetten. Ik ben toch geen eigen baas geworden om vervolgens alsnog te doen wat een ander vindt?

Ik weet dat ik hier niet de enige in ben. En dat heeft echt niet alleen met eigenwijsheid te maken. Het heeft er ook mee te maken dat het hebben van een eigen bedrijf superpersoonlijk is. Je legt je ziel en zaligheid erin. Deed je misschien ook toen je nog in loondienst was, maar jij en ik weten dat dit anders voelt. Je bent 100 procent zélf verantwoordelijk voor alles. Je mag 100 procent alles op je eigen manier doen en wordt ook 100 procent zelf afgerekend op de fouten die je maakt. Jij bént je bedrijf. En dan komt iemand je vertellen wat jij ab-so-luut moet gaan doen? Dank je, de koekoek.

De wens van je klant

Ik ken beide kanten van de medaille. Ik ben die ondernemer die opdringerig advies krijgt en ik ben die ondernemer die anderen (hopelijk niet zo opdringerig) advies geeft. Ik vind dat advies geven over communicatie één van de leukste dingen van mijn werk. Samen met een opdrachtgever zoeken naar een goede volgende stap, plannetjes maken, ideeën verzinnen. Krijgen we allebei energie van! Alleen: waar ligt de grens tussen luisteren naar je klant en jouw professionele inzichten doorvoeren? Want soms wil een klant iets wat je niet handig vindt. Hoe ga je daarmee om?

En dan komt iemand je vertellen wat jij ab-so-luut moet gaan doen? Dank je, de koekoek.

Input vragen

Mensen denken vaak dat je als tekstschrijver min of meer een invuloefening doet. Je krijgt een opdracht (interview die en die, schrijf dit en dit artikel voor ons) en die voer je uit. Je stuurt je factuur en klaar. Maar niks is minder waar! (Om maar even wat dichtkunst ertegenaan te gooien.)

Mijn werk bestaat uit het woorden geven aan het verhaal van zzp’ers. Het verhaal van hun bedrijf delen met de buitenwereld, zodat zij de juiste klanten aantrekken. Dat is geen invuloefening, dat is altijd een zoektocht. Wie ben jij, wat doe je, waar sta je voor, voor welke klanten wil je werken en waarom? Met die vragen begint élke samenwerking, want zonder die vragen kan ik mijn werk niet doen. Zonder die vragen kan ik de juiste toon niet vinden, het juiste communicatiemiddel niet bedenken, de juiste boodschap niet overbrengen. En het belangrijkste: als ik niet weet wie jij bent, kan ik ook niet goed inschatten wat qua communicatie bij jou past. De eerste stap in werken vanuit jouw wensen, is dan ook jóu leren kennen.

Advies geven over communicatie

Als ik een opdracht krijg voor één van je communicatieonderdelen, dan kijk ik ook altijd even hoe het met de rest van je communicatie staat. Ik geef dan advies hoe we jouw vraag zo goed mogelijk in je hele communicatie kunnen inbedden. Benader je mij bijvoorbeeld voor het schrijven van een blog, dan heb ik het óók over hoe je die daarna wilt promoten (en daar help ik je bij), waar je die op je website wilt plaatsen, welk doel je met je blogs wilt bereiken en hoe we die kunnen halen. Kortom, ik geef advies.

Ik doe dat niet om je te vertellen wat je moet doen, wel om je te helpen het meeste uit je communicatie te halen. Het zit namelijk zo: je bedrijf promoten is één groot geheel van alle communicatie-inspanningen die je doet. Het is je website, maar ook die tweet die je verstuurt. Het is die blog, maar ook hoe je die promoot via je je socialmediakanalen. Het is hoe je denkt over een weggever, maar ook wat je zegt in je nieuwsbrief. Al die radartjes moeten op elkaar afgestemd zijn, zodat je overal hetzelfde gevoel oproept. Pas dan werkt communicatie voor je bedrijf. En omdat ik wil dat jouw communicatie voor je werkt, denk ik daarover met je mee. En dan komen we bij stap 3:

Advies communicatie: je moet die kant op
Je móet die kant op

Maar je moet helemaal niks

Ik vind het mijn taak om je sommige dingen af te raden als ik denk dat het schadelijk is voor je communicatie. Ik vind het mijn taak om met je mee te denken wat je zou kunnen doen om je communicatie te verbeteren. Om ideeën aan te dragen, met je mee te denken, mijn professionele kijk te geven. Dus ja, ik vertel je soms een beetje wat je moet doen. Of beter: wat je zou kunnen doen.

Maar jij beslist. Het is jouw bedrijf, jouw naam, jouw persoonlijke investering. Uiteindelijk ken jij jouw klanten beter. Ken jij jezelf beter. Gaat het om jouw energie, geld of tijd die je erin moet gaan stoppen. Vind je mijn advies niks? Dan volg ik jouw wensen. Want jij moet (ja, deze wel) je er goed bij voelen. Je moet dus helemaal niks. Maar áls je een vraag hebt, denk ik graag met je mee!