Social media inplannen: handig of nep?

Wie regelmatig berichten voor social media schrijft, heeft er vast weleens van gehoord: tools waarmee je automatisch je berichten voor social media kunt inplannen. Je koppelt je tool aan je socialmedia-accounts, schrijft de berichten in de tool en plant in wanneer ze online moeten komen. Vervolgens klap je je laptop dicht, ga je een lange boswandeling maken en als je terugkomt heeft de tool al het werk gedaan en ben je weer zichtbaar in je online netwerken. Súperhandig, als je ‘de mensen’ moet geloven. In deze blog een klein tegengeluid tegen dit soort socialmediamanagementtools. Want soms, heel soms, is gewoon zomaar zonder al te groot plan online zijn precies dat wat je moet doen.

De voordelen

Eerst even de voordelen van zo’n tool, want die zijn er natuurlijk ook. Met stip op één staat (vermoedelijk, ik heb er geen onderzoek naar gedaan) dat je niet meer zélf online hoeft te gaan om die posts te plaatsen. In plaats van dat je tijd en energie er elke dag naar uitgaat, plan je nu gewoon één moment in de week/twee weken/maand waarop je je posts schrijft en inplant. Verder hoef je er niet naar om te kijken. Handig, zeker als je op vakantie bent en per se online wilt blijven.

Ook denk je door zo’n tool bewust, gefocust en strategisch na over je berichten, in plaats van ad hoc plaatsen wat in je opkomt. Welke boodschap wil je deze maand overbrengen? Welke berichten kun je schrijven? Kun je luchtigere met meer serieuze berichten afwisselen en tips afwisselen met je aanbod? Over dat soort dingen kan je allemaal heel goed nadenken als je vooruit plant.

Reuzehandig dus, al die tools. Zo handig dat het gebruikmaken ervan staat op het lijstje met ‘tips voor ondernemers die je ongevraagd krijgt en die iedereen zomaar overneemt en waardoor jij het idee hebt dat je het ook zo moet doen omdat dat dé weg naar succes is’. Dan nu mijn ervaringen.

planning social media

De praktijk

Het volgende is een waargebeurd verhaal. Iemand die ik volg op LinkedIn kondigde aan dat ze met vakantie ging en daarom een tijdje niet online zou zijn. (Dit is nog niet het indrukwekkende gedeelte van het verhaal.) De week daarop was ik weer op LinkedIn, want ik was niet met vakantie, en toen zag ik tóch een post van haar. (Dit is wel het indrukwekkende deel.) Dat betekende dat ze óf toch op haar vakantie online gegaan was om die post te delen óf dat ze die post had ingepland en hij nu via een automatische tool online kwam. Waarschijnlijk dat laatste. Ik voelde me hoe dan ook genept. If you use ‘m, you better don’t get caught.

Ik ga je nog een waargebeurd verhaal vertellen. Op een blauwe maandag maakte ik ook gebruik van zo’n tool, Hootsuite. Ik had wat posts geschreven voor LinkedIn en plande die keurig netjes in. Vervolgens gebeurde er iets vreemds. Een dag later opende ik LinkedIn en had ik ineens allemaal reacties van mensen op mijn berichtje. Shit, dacht ik, wat heb ik eigenlijk ook alweer geschreven? Ik kan je vertellen dat het een hele rare ervaring is om reacties te krijgen op een berichtje waarvan ikzelf alweer vergeten was dat ik ‘m geschreven had. Ik voelde me in elk geval nep.

Zowel aan de kant van lezer als aan de kant van schrijver voelde ik me dus nep.

Gemaakt?

Is het werken met een automatische tool dan ook nep? Heus niet. Je bent toch echt zelf degene die die posts schrijft en als je het een beetje goed aanpakt reageer je ook nog leuk. (Dit laatste gaat overigens vaak mis: mensen zenden alleen via de tool, maar gaan niet de interactie aan.) Maar alles eraan voelt wel nep. Alsof het niet moeilijk genoeg is om contact te maken met mensen online, blijkt nu ook dat er vaak nóg een applicatie tussen zit. Zelfs als ik direct nadat jij wat plaatst reageer, reageer jij niet, want je bent er niet echt. Voelt een beetje alsof ik praat met een vooraf ingesproken telefoonbandje. Zelfs als je me later terugbelt.

Ik heb het idee dat dit soort automatische tools uitgaat van een verkeerd idee over social media. We móeten zichtbaar zijn. We móeten wel zo vaak online zijn, anders keldert ons bereik. We móeten grondig en tactisch nadenken over alles wat we plaatsen om het hoogste rendement eruit te halen. Vaak werkt het best, hoor, zolang je posts niet achterhaald zijn (hoe snel dat kan gaan bleek ook wel tijdens de coronacrisis) en je wél redelijk snel nog reageert (het zijn sociale media hè?). Maar dan nog: ik ben ervan overtuigd dat sociale media vooral ‘werken’ als je gewoon zelf aanwezig bent. Als je vanuit je enthousiasme en met energie dingen plaatst op het moment dat je daar zin in hebt.

Als je het heel fijn vindt om met zo’n tool te werken, het je rust geeft én je nog steeds de klanten aantrekt die je aan wilt trekken: vooral lekker mee doorgaan. Maar misschien ben je meer zoals ik. Word je een beetje naar bij het idee dat het altijd maar meer/ beter/ sneller moet. Zie je ertegenop om ook het werken met zo’n tool weer onder de knie te moeten krijgen. Haalt tactisch en planmatig  bezig zijn voor jou de lol uit social media. Voel je dan alsjeblieft vrij om ze gewoon lekker helemaal links te laten liggen. Mogen ze op het lijstje ‘tips die ik kreeg maar waar ik me niks van aantrok en die ik ook niet nodig had om succesvol te zijn’.

Leren hoe jij jouw LinkedIn-aanwezigheid anders aanpakt? Ha! Daar ontwikkelde ik deze cursus voor.

Deze blog verscheen voor het eerst in mei 2021 en werd voor het laatst bijgewerkt op: 05 juni 2023.

2 gedachtes over “Social media inplannen: handig of nep?”

  1. Och, en dan de momenten waarop jouw ingepande bericht totaal niet past bij de gebeurtenissen van de dag… Dat jij een übervrolijke post in de planning hebt staan en er ineens heel heftig wereldnieuws is. Jij bent die post misschien al vergeten en slaat – zonder dat je het weet – de plank even helemaal mis. Is jouw post ineens heel erg ongepast bijvoorbeeld :S. Ik heb het zien gebeuren. Pijnlijk!

    1. Ik heb helaas ook zien gebeuren… Heel pijnlijke fout ja!

Reacties zijn gesloten.