Bloggen en social media: zo versterken ze elkaar

Kennen jullie dat? Dat je iets heus wel weet, maar het dan toch weer vergeet, je iets onhandigs doet en dan denkt: oh ja, dit wist ik eigenlijk al. Dat had ik dus tijdens mijn blogexperiment. Ik zal jullie mijn fouten besparen 😉. Komt-ie: wie mij een beetje volgt, weet dat ik sinds enige tijd bezig ben met een blogexperiment. Elke werkdag schrijf ik een blog. Die blogs deelde ik vervolgens op LinkedIn, waar mijn bereik totaal instortte. Dus nu de hamvraag: hoe zorg je ervoor dat je verschillende communicatiekanalen elkaar versterken in plaats van verzwakken? Laat me je meenemen in mijn verhaal (er volgen inzichten, beloofd!)

Blogs delen op LinkedIn

Toen ik begon met het experiment was ik niet van plan om al mijn blogs te delen via LinkedIn. Normaal gesproken ben ik best actief op LinkedIn en plaats ik elke week wel een bericht (en laat mensen je niet wijsmaken dat meer echt nodig is). Als ik nu drie blogs per week zou gaan schrijven (want ik werk drie dagen), leek het me wat overdreven om die allemaal te gaan delen via mijn LinkedIn-profiel.

En toen kwam de praktijk. Want wat gebeurt er als je op ‘publiceren’ van je blog op je website drukt? Juist. Je wil dat mensen ‘m gaan lezen. Komen ze zomaar op je website? Waarschijnlijk niet. Dus promoot je je blog via je social media. In mijn geval is dat LinkedIn en Twitter. En zo ging het bij de volgende blogs ook. Had ik tóch al mijn blogs gedeeld via LinkedIn.

Mijn bereik stortte in

En toen gebeurde er iets interessants op LinkedIn: mijn bereik stortte compleet in. Niet direct, mijn eerste blog werd goed ontvangen. Mensen reageerden ook lekker op LinkedIn, er ontstonden gesprekken en het was dus echt onderdeel van mijn sociale leven op LinkedIn. Bij blog twee werd het al iets minder enthousiast. Blog drie bracht een teleurstellende 7 likes en geen commentaar en blog 4 was mijn ultieme dieptepunt: het duurde ongeveer twaalf uur voordat ik één like kreeg. Het is duidelijk: LinkedIn straft het af als je alleen maar berichten plaatst met een link naar je eigen website.

Eigenlijk wist ik dat al, maar omdat ik dat nooit zo fanatiek deed, merkte ik er weinig van. Die keer dat ik wél een linkbericht plaatste (zoals dat dan heet) had dat niet direct gevolgen en vond ik het meer dan de moeite waard als mijn bericht iets minder gelezen werd, maar wel zorgde voor verkeer naar mijn website. Maar ja, dat is natuurlijk een ander verhaal als je ineens drie blogs per week gaat delen…

Waarom straft LinkedIn linkberichten?

Als we in een nukkige bui zijn worden we chagrijnig dat LinkedIn onze linkberichten minder bereik geeft. Dat stomme programma wil maar één ding: mensen op het eigen platform houden. Plaats je een link naar je eigen website (of een andere externe website), dan vindt LinkedIn dat niet leuk, want daarmee nodig je mensen uit om te klikken en dan zijn ze van LinkedIn af. Dat straft LinkedIn dus af door jouw berichten met link minder zichtbaar te maken. Lekker puh. (Ik denk trouwens dat dit voor de meeste social media geldt.)

Dit is de ‘stomme’ theorie. Zelf denk ik dat het ook met iets anders te maken heeft: jouw lezer. Ik vraag me af hoe vaak jouw lezer namelijk echt blij wordt van op een link moeten klikken. Zitten we niet ook een beetje op LinkedIn om gewoon in korte posts geïnspireerd te raken? Vinden we het niet stiekem vervelend als we voor het echte inzicht door moeten klikken? En hebben we daar eigenlijk de tijd wel voor als we even tussen vergaderingen door op LinkedIn zitten? Hoewel LinkedIn meer dan andere platforms niet zo tijdgevoelig en hysterisch is, willen we toch ook vaak hier het liefst direct op ons wenken bediend worden zónder extra moeite te moeten doen.

Bloggen en social media versterken elkaar
Bloggen en social media versterken elkaar

Bloggen versus LinkedIn

Dit alles haakt in op iets wat ik vaker met mijn klanten bespreek: wat is het doel van je communicatie? Voor bloggen is dat doel eenvoudigweg anders dan voor LinkedIn. Ok, uiteindelijk doen we alles in onze communicatie om zichtbaar te zijn, de juiste klanten aan te trekken en meer omzet te halen. Beide kanalen zorgen ervoor dat mensen vast kennis met je maken (noodzakelijk voordat ze zaken met je doen) en dat je de juiste klanten aantrekt door jouw toon, werkwijze en werk te laten zien. Maar bij bloggen doe je dat op een andere manier dan via social media als LinkedIn.

Bij bloggen is het doel veel meer om verkeer naar je website trekken (je hebt nu eenmaal een levendige website nodig wil je dat mensen naar je website blijven komen, en die bezoekers heb je nodig voor je vindbaarheid) en om een expertstatus te krijgen (door dieper op onderwerpen in te gaan kun je laten zien dat jij de expert bent op je vakgebied. Werkt echt). Maar bij LinkedIn (en andere sociale media) draait het echt om het netwerk en het sociale aspect. Het gaat bij social media veel meer dan bij bloggen om gesprekken, in contact staan met de mensen in je netwerk en aanwezig zijn op het platform. Je bereikt met beide jouw klanten, maar met de één via een netwerk en met de ander via vindbaarheid.

Dus wat doe je dan als je een blog geschreven hebt?

Er is natuurlijk helemaal niks mis met af en toe je blog delen via je social media. Maar vraag je wel af of het toegevoegde waarde heeft om altijd een link naar je blog te plaatsen. Soms werkt het beter om gewoon een deel van de boodschap van je blog als een post op LinkedIn te zetten. Zo gebruik je wel je denkwerk en inzichten, maar hoef je niet per se mensen te laten klikken naar je website. De reacties op LinkedIn die je vervolgens krijgt kunnen bovendien weer inspiratie zijn voor een volgende blog.

Wil je toch graag je bericht je blog delen via LinkedIn? Zorg dan dat je posts met links erin afwisselt met aanwezig zijn op het platform zelf. Bij dat laatste ging het bij mij dus mis: ik plaatste ineens alleen nog maar posts met links. En dat werkt dus niet. Oh, en sommige mensen opperen om je link gewoon in een comment te zetten, dan herkent LinkedIn ‘m niet als linkbericht. Daar ben ik geen fan van, maar dat is weer een hele andere discussie 😉.

Dit was blog 5 in mijn blogexperiment. Ik heb ‘m lekker niet gedeeld op LinkedIn, maar wel een post geschreven over mijn dramatische bereik. Leuk als je me daar ook volgt!

2 gedachten over “Bloggen en social media: zo versterken ze elkaar”

  1. Hoe bevalt het blogexperiment je tot nu toe? Lukt het om dagelijks te publiceren? Ben superbenieuwd naar jouw ervaring… en wie weet ga ik het dan ook proberen 🙂

    1. Hoi Stephanie,

      Het bevalt me goed! Ik merk dat het schrijven een stuk makkelijker gaat en ik veel makkelijker blogs online zet. Dat was precies waar ik naar op zoek was :-). Moet mezelf wel nog een beetje trainen om ook sneller te schrijven. Ik vind dat ik er nog best wat tijd aan kwijt ben.

      Waarom zou jij het experiment willen doen? Ben benieuwd!

      Groetjes,

      Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *