Hoe bouw je een relevant netwerk op LinkedIn?

Oké, ik zal niet nóg een keer herhalen dat ik groot fan ben van LinkedIn. Maar ik kan je wel vertellen dat de helft van de lol ‘m zit in het netwerk dat je hebt (zoals eigenlijk bij elk socialmediaplatform of, ik noem maar wat, in het echte leven). Maar hoe bouw je nou een relevant netwerk? Eentje dat interessant is voor jouw bedrijf? Waar je echt wat aan hebt? Dat ga ik je nu vertellen!

Een relevant netwerk bouwen heeft tijd nodig

Als je dacht dat je met een paar handige foefjes binnen no-time een geweldig, relevant netwerk hebt, dan moet ik je helaas teleurstellen. Ook hiervoor geldt dat het nou eenmaal wat tijd nodig heeft voordat jouw netwerk leuk is. Dat is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat je wel vandaag al kunt beginnen met jouw netwerk bouwen 😊.

Het algoritme van LinkedIn

Oef, daar is het woord ‘algoritme’ weer. Kunnen we nou niet eens een keertje zonder? Dat zou ik graag willen, maar ik vind het toch belangrijk je even wat te vertellen over het algoritme en je netwerk.

Hoe groot of klein je netwerk ook is, lang niet alle berichten van iedereen in je netwerk komen voorbij in je tijdlijn. (Gelukkig, je komt nu al bijna niet door je tijdlijn heen!) Dit is relevante informatie voor het uitbouwen van je netwerk. Je zult namelijk íets moeten gaan doen om LinkedIn te vertellen wat jij interessante inhoud en wie jij interessante personen vindt. Daarvoor kijkt LinkedIn bijvoorbeeld naar:

  • Op wiens berichten reageer je met een like of commentaar?
  • Wiens berichten lees je?
  • Op wat voor soort berichten blijf je hangen?
  • Welke hashtags volg je?

Het zijn allemaal signaaltjes dat de persoon of het bericht interessant is voor jou. En interessante berichten en personen is precies wat je nodig hebt om in een leuk en relevant netwerk terecht te komen. We gaan LinkedIn hierin dus een beetje sturen.

Relevant netwerk: de hashtags

Het eerste wat je kunt doen, is hashtags volgen die voor jou interessant zijn. Je vindt de hashtags links bovenin:

Netwerk bouwen LinkedIn hashtags
Hashtags vinden

Als je nu een hashtag intypt (door het hekje te typen met jouw gewenste woord erachteraan), en erop klikt, dan komt het er zo uit te zien:

Informatie over hashtag

Door nu op een bericht te klikken en in dit bericht op een hashtag te klikken, krijg je informatie over die hashtag. Je kunt nu zien hoeveel mensen die hashtag al volgen (dat zegt iets over de populariteit van die hashtag) en ‘m zelf ook gaan volgen. Berichten met die hashtags krijg je nu eerder te zien.

Een relevant netwerk bouwen door hashtags te volgen

Hashtags en je bedrijfspagina

Dit is hoe het werkt voor je persoonlijke account. Met je bedrijfspagina werkt het net wat anders. In principe reageer je altijd vanuit je privéprofiel. Maar je kunt je natuurlijk voorstellen dat je liever vanuit je bedrijfspagina reageert. Dat kan alleen heel omslachtig (Bold & Pepper schreef daar deze blog over), tenzij je met jouw bedrijfspagina hashtags volgt die in het bericht gebruikt zijn. Je hebt ze dus nodig om te kunnen reageren vanuit je bedrijfspagina.

Je mag drie hashtags kiezen als bedrijf. Het volgen daarvan gaat wel iets makkelijker. Op je bedrijfspagina zie je in de rechter kantlijn dit staan:

Hashtags volgen als bedrijfspagina netwerk

Klik je op de plus, dan kun je makkelijk je hashtags toevoegen:

Wisselen tussen hashtags bedrijfspagina relevant netwerk LinkedIn

Je kunt ze hier ook makkelijk verwijderen; je kan dus altijd je gekozen hashtags weer aanpassen. Wil je weten welke hashtags voor jou interessant zijn? Dan kun je ook eens kijken welke hashtags jouw doelgroep in hun berichten gebruikt. Dit is een beetje spelen. Je kunt nu reageren op de berichten vanuit jouw bedrijfspagina, door op dezelfde plek waar je je hashtags ziet op de hashtag te klikken. Je ziet dat als je nu op een bericht reageert, dat het logo van je bedrijfspagina zichtbaar is.

Relevant netwerk: de mensen op LinkedIn

Nogal logisch dat als je in je netwerk wilt gaan investeren, dat je aandacht moet hebben voor de mensen in je netwerk 😉. Inventariseer je netwerk eens: wie zitten er nu in je netwerk? Wie zitten er niet in je netwerk?

Je kunt nu een lijstje van mensen maken die je graag in je netwerk zou willen hebben. Je kunt via hetzelfde zoekbalkje als de hashtags ook zoeken op personen. Wil je bijvoorbeeld huisartsen in je netwerk, dan tik je daar huisarts in en kun je hier kiezen tussen personen en bedrijven:

Personen vinden voor een relevant netwerk op LinkedIn

Klik je op personen, dan vind je een hele batterij aan mensen die huisarts in hun functietitel hebben staan. Bovenaan staan de personen die jij via via al kent (tweedegraads connecties). Je kunt nu een connectie maken, maar ik kan me ook voorstellen dat het wat gek voelt om iemand zomaar uit te nodigen als connectie. Je kunt ze in plaats daarvan ook volgen: klik op het profiel. Je ziet dan ‘connectie maken’ ‘bericht’ en ‘meer’.

Volgen of connectie maken op LinkedIn

Onder meer vind je de knop volgen. Die mensen kunnen nu wel zien dat je ze gaat volgen, maar daar zal niemand een bezwaar tegen hebben. Je ziet immers wel berichten van hen, maar zij (nog) niet per se van jou. Sommige mensen hebben ook ‘volgen’ als voorkeursknop ingesteld. Je ziet dan direct op hun profiel volgen staan, in plaats van connectie maken.

Op deze zelfde manier kan je ook bedrijven gaan volgen die voor jou interessant zijn. Ik moet zeggen, ik heb zelf nog nooit zo doelgericht mensen gezocht. Wél kijk ik vaak op mijn tijdlijn en volg ik makkelijk mensen die iets interessants schrijven. Wil ik meer van weten, dus die volg ik. Ook schroom ik niet om mensen gewoon een connectieverzoek te sturen. Zolang je niet opdringerig bent en gewoon oprecht geïnteresseerd bent, is daar niks geks aan.

Relevant netwerk: reageren en commentaar geven

We volgen nu de juiste hashtags en de juiste personen. Maar nu komt het belangrijkste: laten zien dat je er bent. Zoals ik aan het begin al zei, heeft LinkedIn jouw input nodig om te weten welke berichten en personen je echt interessant vindt. Je zult dus moeten gaan reageren op berichten die er voor jou toe doen. Begin je net, dan kan het veilig voelen om gewoon af en toe dat duimpje omhoog te geven. Mensen vinden het niet raar als je een bericht interessant vindt terwijl je ze niet persoonlijk kent.

Sommige mensen zullen er zelfs voor kiezen om je een connectieverzoek te versturen als ze zien dat je hun berichten interessant vindt. Ook is een interessant bericht voor jou een mooie aanleiding om een connectieverzoek te sturen:

“Hoi Jan, ik zag je waardevolle post over voeding voor dwerghamsters. Ik heb zelf een dwerghamster en worstel met het eten geven. Het lijkt me leuk om hier te linken en je bijdrages te volgen. Groetjes, Jessica”*

*Dit is fictie, ik ken geen Jan die over dwerghamsters schrijft en heb ook geen dwerghamster. Wel een poes, Moppie.  

Naast het duimpje, kun je natuurlijk ook (of liever zelfs) commentaar geven als iemand een bericht plaatst waar je iets op wilt zeggen. En met berichten die je zelf plaatst werkt het net zo. Door de reacties die daarop komen, kom je ook weer nieuwe mensen tegen die je kunt uitnodigen en waarmee je in gesprek kunt gaan. Tja, het lijkt net een gewoon sociaal gebeuren hè?

Relevant netwerk: hou LinkedIn leuk

Word je moe als je hier allemaal aan denkt? Hoeft niet. Het zijn allemaal tips om de dingen een beetje te versnellen. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je plezier hebt in wat je op LinkedIn doet. Als je vanuit plezier en oprechte interesse steeds meer aanwezig wordt op het platform, volgt dat relevante netwerk haast vanzelf. Want dat is wat dat verrekte algoritme eigenlijk doet: jou in een steeds beter netwerk krijgen, zodat je steeds meer uit je LinkedIn haalt.

PS. Ken je dat je soms zelf niet meer ziet of iets nou duidelijk is of niet? Heb ik weleens. Vind je dus nog iets onduidelijk of heb je een vraag? Stel ‘m gerust. Hieronder als reactie, via LinkedIn of mail me: jessica@tekstbureautrefpunt.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *