Moet ik dan toch een nieuwsbrief beginnen?

Het versturen van een nieuwsbrief is een onwijs handig communicatiemiddel. Je kunt heel direct, in de inbox van mensen, contact maken en toch veel mensen tegelijk bereiken. Het voelt persoonlijk, als iets in je inbox komt. En juist daarom wérkt het zo goed.

Alleen: hoe vaak lees je zelf andermans nieuwsbrieven? Gooi je ze niet meestal gewoon weg, zonder ook maar even geklikt te hebben? En als jij dat doet, hoe zorg je er dan voor dat de lezers van jouw nieuwsbrief wél blij worden van een bericht van jou in hun inbox? Kortom, een nieuwsbrief beginnen: is dat een goed idee voor jouw bedrijf?

Een nieuwsbrief beginnen: begin bij je klanten

Of dat een goed idee is, begint (zoals elk communicatievraagstuk) met de vraag of jouw klant er wat aan heeft. Puur een nieuwsbrief beginnen ‘omdat het een handig communicatiemiddel is’ is niet echt een overtuigende reden voor je klant. Maar als je bijvoorbeeld cursussen geeft, kan het voor je klant weer wel heel fijn zijn om het overzicht met nieuwste data keurig in hun inbox te krijgen. Ze hoeven dan niet zelf telkens naar je website om het in de gaten te houden, nee, jij doet dat voor ze. Da’s service. En een handig communicatiemiddel.

Begin je vanuit je klant, dan is de kans veel groter dat jouw klant blij wordt van jouw nieuwsbrief. Ik word bijvoorbeeld heel blij als ik weer een nieuwsbrief van mijn ondernemerscoach ontvang. Die is namelijk léuk om te lezen, vol goede tips. En daarmee helpt ze mij. Ik hoef niet naar haar websites om haar blogs te lezen, ze praat me gewoon bij in haar nieuwsbrief en deelt daarin handige inzichten. Ook volg ik enkele nieuwsbrieven over social media, om bijgepraat te blijven over de nieuwste ontwikkelingen. Hartstikke handig voor mij! En een goed communicatiemiddel voor de verstuurders.

Overweeg je een nieuwsbrief te maken, begin dan bij je klant. Beeld je in dat jij je klant bent en vraag je af of jij iets zou hebben aan een nieuwsbrief. Zou jij je aanmelden?

Wat zet je erin?

Lijkt het jouw klanten wat, dan is het een goed idee om een nieuwsbrief te beginnen. En dat brengt ons natuurlijk bij de tweede vraag: wat zet je er dan in? Ook hier beredeneer je vanuit je klant. Wat is voor hem of haar leuk om te lezen? Bij een theater, bijvoorbeeld, lees ik graag iets over nieuwe voorstellingen; bij mijn beroepsvereniging word ik graag bijgepraat over relevante vakinzichten. Bedenk zo wat voor jouw klant leuk is om te lezen. Maar omdat je bij vraag 1 al volmondig ja kon zeggen (dit is leuk voor mijn klanten), kun je deze vraag waarschijnlijk makkelijk beantwoorden.

Dit is de reden dat veel nieuwsbrieven niet werken. Ze zijn niet klantgericht. Ze zenden alleen maar. Ze promoten alleen hun cursussen. Je moet áltijd doorklikken naar een website voordat je relevante informatie vindt (mag best af en toe, maar voor een waardevolle nieuwsbrief wil je ook in de nieuwsbrief zelf wat leuks lezen). Dus: wat is voor jouw klant leuk om te lezen in je nieuwsbrief?

Communiceer wat je in je nieuwsbrief doet

Soms roepen mensen dat je een weggever moet maken om je mailinglist te laten groeien. Dit vind ik daarvan.

Maak je een nieuwsbrief, dan heb je waarschijnlijk ook ergens een pagina waar mensen zich voor jouw nieuwsbrief aan kunnen melden. Schrijf hier eerlijk op wat jouw klanten van die nieuwsbrief kunnen verwachten. Hoe vaak stuur je ‘m? Deel je tips? Vertel je over je leven? Is het meer een agenda? Waarover praat je? Hoe beter jij dat vertelt, hoe groter de kans dat mensen zich aanmelden (want je vertelt ze precies waarom het zo handig is zich in te schrijven!), en hoe groter de kans dat mensen je nieuwsbrief ook echt lezen. Als je doet wat je belooft, tenminste. Oh, en noem ‘m ook gewoon lekker nieuwsbrief. Wel zo duidelijk.

Nieuwsbrief beginnen

Niks moet

Als je besluit een nieuwsbrief te sturen, laat dan alle ideeën over wat je denkt over een nieuwsbrief los. Ze bestaan niet. Het maakt niet uit. Een nieuwsbrief is allang geen mail met je agenda meer. Het is geen suffe update of verslagje van je evenementen. Je kunt het zo gek niet bedenken, of mensen zetten het in hun nieuwsbrief:

  • Boeiende artikelen die ze gelezen hebben;
  • Een persoonlijk verhaal over wat ze hebben meegemaakt (kan heel goed werken, eens in de twee weken een soort dagboek versturen!);
  • Nieuwe tools en gadgets die ze gebruiken;
  • Leuke voorstellingen die eraan komen;
  • Wetswijzigingen die relevant zijn voor hun doelgroep;
  • Een nieuw gerecht dat ze geprobeerd hebben.

Alles kan en mag. Natuurlijk mag je er je blogs in promoten, je nieuwe aanbod delen, nieuwe data doorgeven. Maar laat je vooral niet beperken. Zoek wat bij jouw klanten past, wat jij leuk vindt om te vertellen (niet onbelangrijk als je ‘m vaker gaat sturen) en maak er je eigen feestje van. Hoe minder standaard, hoe meer eigen, hoe leuker om te lezen.

Hoe vaak verstuur je ‘m?

Ook wat betreft frequentie mag je het helemaal zelf weten. Beredeneer ook hierbij vanuit je klant: wanneer is het fijn om weer een update te krijgen? (En dat is dus niet drie keer per week een mail om ze aan een aanbieding te herinneren.) Het is echt prima als je ‘m bijvoorbeeld eens per maand stuurt. Zelf stuur ik ‘m zelfs maar eens in de twee maanden. Vaker heb ik gewoon niet iets te melden dat ik niet beter via andere kanalen kan communiceren. Maar eens in de twee maanden is er wel zoveel gebeurd dat ik het leuk vind om mijn klanten weer bij te praten.

Realiseer je hierbij ook: om een goede nieuwsbrief te schrijven, ben je best wat tijd kwijt. Top als jij die tijd elke week hebt, maar niet erg als je wat minder vaak tijd hebt. Liever minder vaak een nieuwsbrief waar je klant blij van wordt, dan elke week een nieuwsbrief die even in elkaar geflanst is en maar weer van je lijstje afgevinkt is.

Uiteindelijk gaat het voor een geslaagde nieuwsbrief om één ding, zoals met alles in het ondernemen: een blije klant.

Oh ja, ik heb zelf natuurlijk ook een nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *