Nagelezen en bijgewerkt op: 22-12-2020
Op 9 april 2019 werd ik ondernemer. Op die dag schreef ik Tekstbureau Trefpunt in bij de Kamer van Koophandel, kocht ik bloemen om dat te vieren en ontmoette ik één van mijn eerste klanten. Dat laatste was een bijzonder moment. Want met al je goede ideeën en inzet is dat nog altijd maar de vraag: lukt het je ook om klanten te vinden?
Om die klanten te vinden moet je zichtbaar zijn. In de echte, offline wereld, maar ook online. Als je een beetje op mij lijkt, vind je dat best spannend. Toen ik net begon met LinkedIn, één van de sociale media die heel geschikt is om jezelf online te laten zien, had ik best wat twijfels. Zitten mensen wel te wachten op mijn bijdrages? Is het wel interessant wat ik te melden hebt? Waar zit de grens tussen prettig aanwezig zijn en te nadrukkelijk aanwezig zijn? Kost het niet alleen maar heel veel tijd met heel weinig resultaat of levert het me echt wat op? Nu ik een tijdje onderweg ben, merk ik dat LinkedIn voor mijn bedrijf een onmisbaar platform is. Mijn belangrijkste inzichten over LinkedIn voor ondernemers (ook wel: LinkedInzichten) deel ik hier met jou.
LinkedInzicht 1: LinkedIn werkt
Berichten bedenken en schrijven, plaatsen op LinkedIn, reageren op reacties: LinkedIn kost tijd. Maar levert het je ook wat op? Zeker.
En dat werkt zo. Voordat iemand met jou in zee gaat, willen ze je eerst leren kennen. Daarvoor willen ze een beetje zien van wat je kan, je gezicht voor zich kunnen halen en je naam kennen. Ook op LinkedIn duurt het even voordat je die band op kunt bouwen, maar het gaat wel makkelijker dan allemaal borrels en evenementen afgaan. (Ik zie LinkedIn trouwens niet als alternatief voor offline mensen leren kennen, maar wel als een goede aanvulling daarop.) Online kun je in één klap een groot deel van je netwerk bereiken én kom je in beeld bij het netwerk van jouw netwerk als zij reageren op je bijdrage. Een groot bereik dus, zonder iedereen telkens persoonlijk te hoeven spreken. Daarmee wordt het makkelijker om vaker je gezicht aan mensen te laten zien en te vertellen over wat je doet en kan. Zo kan je dus precies doen wat nodig is om een eerste vertrouwensband te creëren met anderen.
Dat merkte ik zelf vrij snel nadat ik regelmatig bijdrages begon te plaatsen. Bij familie, bij oud-collega’s die ik al jaren niet gezien had, op netwerkborrels: mijn bijdrages werden gelezen. Ook mijn potentiële opdrachtgevers weten dus via mijn bijdrages waar ik mee bezig ben en waarvoor ze me kunnen bellen. Op die manier heb ik via LinkedIn meerdere opdrachten gekregen. Dus ja, LinkedIn-berichten schrijven en plaatsen kost tijd, maar mijn bedrijf heeft het zeker geholpen.
LinkedInzicht 2: Je mag laten zien waar je als ondernemer mee bezig bent
Misschien wil je wel berichten plaatsen op LinkedIn, maar twijfel je over of mensen wel op je zitten te wachten. Herkenbaar! Ook ik vroeg me af of mijn berichten gelezen en gewaardeerd zouden worden. Maar mijn ervaring is dat mensen het heel leuk vinden om over je te lezen. LinkedIn is allang geen ‘online cv’ meer. Het is een sociaal medium, dat bestaat om in contact te komen en te delen. Dat betekent dat je actief aanwezig mag zijn. Als je met mensen linkt, is het leuk om af en toe wat te lezen over waar ze mee bezig zijn. Zo leer je ze kennen. Net zo goed vinden anderen het leuk om jou te leren kennen. Je kan echt over alles wat met jouw onderneming te maken heeft schrijven. Van een leuk gesprek met een klant, tot een tip op jouw vakgebied. Laat zien waar je mee bezig bent!
LinkedInzicht 3: Iets leuks te melden? Deel het!
Het werkt aanstekelijk. Toen ik eenmaal begonnen was met bijdrages plaatsen, dacht ik bij steeds meer dingen die ik meemaakte: dat is leuk om te delen met mijn connecties! Om ineens vaker berichten te plaatsen kan wat onwennig voelen. Worden mensen niet gek van je? Ben je niet té aanwezig? Ik denk dat je niet snel te veel plaatst. LinkedIn laat niet alle berichten die je plaatst bovenin de tijdlijn van al jouw connecties zien, maar maakt een selectie. Jouw berichten komen dus echt niet bij iedereen in jouw netwerk bovenaan. Pas als je meerdere keren op een dag berichten gaat plaatsen wordt het te veel. Dus heb je iets leuks te melden? Laat je niet tegenhouden door de angst te veel aanwezig te zijn en deel het gewoon!
Denk je nu: hè?! Te véél plaatsen? Ik heb geen idee waar ik überhaupt over kan schrijven. Kijk dan eens hier.
LinkedInzicht 4: Ontmoet anderen en leer
Doordat veel mensen hun inzichten en belevenissen delen op LinkedIn, valt er ook een hoop te leren. Zo heb ik een aantal ondernemerscoaches in mijn netwerk, die vaak tips over ondernemen delen. Ze delen bijvoorbeeld inzichten over dingen waar veel ondernemers mee worstelen. Dat heeft me al vaak een duwtje in de rug gegeven. Zo is LinkedIn dus niet alleen een plek waar ik zelf dingen over mijn werk deel, maar waar ik ook leer van anderen. Hoe meer je zelf leest, reageert en liket op LinkedIn, hoe makkelijker je in een voor jou leuk netwerk terecht komt waar je zelf ook veel kunt leren. Bonus: toen ik eenmaal een ondernemerscoach inschakelde, koos ik iemand die ik al via LinkedIn kende. En andersom werkt dat dus ook 😉.
Ik leer jou ook graag kennen!
Blijf je dicht bij jezelf en jouw bedrijf, dan trek je de mensen aan die bij jou als ondernemer passen.
LinkedInzicht 5: LinkedIn is niet moeilijk
Er zijn nogal wat bedrijven die workshops en cursussen geven over hoe je LinkedIn zo effectief mogelijk in kunt zetten. Ze overladen je met tips over het beste tijdstip om te plaatsen, over hoe vaak je berichten moet plaatsen en hoe je kunt meten of je wel het meeste uit je LinkedIn-profiel haalt. Daardoor kreeg ik het idee dat LinkedIn ontzettend moeilijk is. Maar je kunt LinkedIn ook prima inzetten zonder je blind te staren op tactiek en effectiviteit. En dan is het ineens helemaal niet meer zo moeilijk.
LinkedIn ‘werkt’ als je laat zien wie jíj bent. Dat betekent dat je deelt wat je wilt delen, op een manier waarop je wilt delen en hoe vaak je wilt delen. Deel iets als je iets te zeggen hebt, reageer op de berichten waarop je wilt reageren en trek je niks aan van mensen die zeggen dat het anders moet. Blijf je dicht bij jezelf en jouw bedrijf, dan trek je de mensen aan die bij jou als ondernemer passen. Dát is pas effectief.
Kom je er niet helemaal uit? Ik denk graag met je mee over hoe jij je kunt laten zien op LinkedIn.