Een tekstschrijver inhuren: waar moet je op letten?

In maart 2019 ben ik naar Rotterdam verhuisd. Dat betekende dat ik een hoop nieuwe ‘adresjes’ moest zoeken. Een nieuwe groenteboer, een goede printshop en ook een nieuwe kapper. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel een nieuwe kapper vinden. Ik heb er zo ongeveer 25 jaar van mijn leven over gedaan om mijn kapper in Leiden te vinden. Eentje die nog wat kon maken van mijn onmogelijke haar, me niet allerlei dure troep aan probeerde te smeren en die gewoon good old doorloopkoffie serveerde. Toen ik die eenmaal gevonden had, dacht ik één ding: ik ga hier nooit meer weg. Met tekstschrijvers is het net zo. Heb je eenmaal een goede? Dan wil je die niet meer kwijt. Maar dan moet je die wél eerst vinden.

Als je een tekstschrijver inhuurt om woorden te geven aan het verhaal van je bedrijf, wil je natuurlijk een goede hebben. Dat betekent meer dan alleen maar ‘goed kunnen schrijven’. Hij of zij moet ook bij jou en je vraag passen. Taal is iets heel persoonlijks. Het is een belangrijke manier om ons uit te drukken. Hoe we praten, welke woorden we gebruiken en welke toon we aanslaan zeggen iets over wie we zijn. Dan maakt het ineens heel veel uit welke tekstschrijver je kiest. In deze blog vertel ik waar je op moet letten bij het inhuren van een tekstschrijver.

Vakspecialist of frisse blik nodig?

Eén van de eerste vragen die je jezelf kunt stellen is of je een tekstschrijver wilt met kennis van je branche of iemand die juist de frisse blik van een buitenstaander meebrengt. Die keuze hangt nauw samen met de lezers van je tekst. Is de tekst bijvoorbeeld bedoeld voor vakgenoten, dan kan het prettig zijn om een tekstschrijver te kiezen die gepokt en gemazeld is in jouw branche. Er hoeft dan weinig meer uitgelegd te worden over alle vaktermen of over hoe ‘het wereldje werkt’. Wel zo makkelijk voor een vlotte samenwerking.

Maar is de tekst voor buitenstaanders, dan kan een frisse blik juist zijn wat je nodig hebt. Een allround tekstschrijver die voor verschillende branches werkt ziet bijvoorbeeld haarscherp welke vaktermen jouw klanten niks zeggen en welke informatie nog niet duidelijk is voor je lezers. De tekstschrijver is dan net zo onbevangen als je doelgroep.

Welke tekstschrijver kies jij?
Welke tekstschrijver kies je?

Tekstschrijver inhuren voor online teksten of andere teksten?

Schrijven voor het web is een vak apart. Heb je een tekstschrijver nodig voor je websiteteksten, blogs of socialmediaberichten, dan vraagt dat andere vaardigheden dan wanneer je een tekstschrijver zoekt voor een achtergrondartikel, beleidsstuk of brochuretekst. Wie schrijft voor het web moet rekening houden met korte aandacht van lezers, een gigantisch aanbod aan informatie en vindbaarheid in zoekmachines. Dat vraagt kennis van hoe het werkt in de online wereld. Niet alle tekstschrijvers zijn daarin thuis.

De zogenaamde ‘SEO-specialisten’ letten erop dat de teksten die ze schrijven goed vindbaar zijn in Google. SEO staat voor Search Engine Optimization. Daarnaast heb je tekstschrijvers die de wereld van social media goed begrijpen en bijvoorbeeld weten hoe je aandacht trekt, hoe vaak je berichten moet plaatsen en welke sociale media geschikt zijn voor jouw bedrijf. Wil je dus aan de slag met de online zichtbaarheid van jouw organisatie, dan is dat iets waar je op moet letten bij het inhuren van een tekstschrijver.

Van communicatieadvies tot grammaticacheck

Het schrijven van de teksten zelf is maar één onderdeel van ons vak. Daaromheen zit ook het meedenken met een communicatiestrategie, het verzinnen van invalshoeken en opperen van ideeën voor artikelen, redigeren van bestaande teksten of controleren van de grammatica. Er zit best een verschil tussen tekstschrijvers als het gaat om al die andere dingen. De ene tekstschrijver is meer een creatief denker, de ander heeft een zeer scherp oog voor taalfouten (vaak te herkennen aan aanbod van cursussen of trainingen in de Nederlandse taal). Er zijn natuurlijk tekstschrijvers die goed zijn in beide, maar het helpt je van tevoren na te denken waar jouw behoefte ligt.

Wil je bestaande teksten aanscherpen, dan is een tekstredacteur of – corrector wat je zoekt. Ben je nog op zoek naar wat je precies wilt gaan schrijven, dan is het fijn om tekstschrijver te hebben die ook breder communicatieadvies doet. Heb je zelf al een heel creatief team en zoek je iemand die de teksten alleen nog uitwerkt, dan is het weer minder belangrijk of je tekstschrijver ook meedenkt. Vraag een tekstschrijver gerust wat zijn of haar sterke kant is en bespreek je wensen (vinden we zelfs fijn!).

Niet alle tekstschrijvers zijn thuis in schrijven voor het web.

Prijs: wat kost een tekstschrijver?

Ja hallo, leuk dat verhaal over kwalificaties en specialismen… Er moet ook gewoon geld verdiend worden! En dat is natuurlijk ook zo. Het is dan ook meer dan logisch dat je bij het inhuren van een tekstschrijver op de prijs let.

Tarieven van tekstschrijvers verschillen nogal. Deze enquête laat zien dat de tarieven in 2019 varieerden van minder dan €15,- (!) tot meer dan €95,- euro per uur. Welke tekstschrijver je kiest, maakt dus nogal uit voor de totaalprijs van je klus. Let bij je afweging goed op wat er allemaal bij de prijs inbegrepen zit. Hoeveel correctierondes staan er op de offerte? Is het inclusief of exclusief reistijd voor interviews en afspraken? Werken ze op basis van werkelijk gewerkte uren (en kunnen die bijvoorbeeld ineens hoger uitvallen) of werken ze met een vaste projectprijs? Hou hier allemaal rekening mee als je kijkt naar de prijs.

Met welke prijs je akkoord gaat hangt natuurlijk af van je budget, je organisatie en de fase waarin je organisatie zit. Maar let op: tekstschrijvers die pak ‘m beet minder dan €30,- per uur vragen, kunnen er zeker niet van rondkomen. Dit zijn dus tekstschrijvers die het naast ander werk of naast een studie doen. Daar zitten óók goede tekstschrijvers bij die gewoon niet meer durven te vragen, maar wil je iets meer garantie op kwaliteit, dan moet je rekening houden met een minimumtarief van zo’n €50,- per uur.

Tekstschrijvers, waar vind je ze?

Heb je een beeld van waar je naar op zoek bent, dan wil je die tekstschrijver natuurlijk wel vinden! Via via werkt altijd goed, maar niet iedereen heeft in zijn eigen netwerk een tekstschrijver zitten die ook nog eens voldoet aan waar jij naar op zoek bent. Twee handige websites waar je tekstschrijvers kunt vinden zijn www.woordkunstenaars.nl en www.tekstnet.nl. Op woordkunstenaars staan ontzettend veel tekstschrijvers en je kunt er makkelijk selecteren op de punten die ik hierboven beschreven heb (inclusief prijs!).

Het nadeel van woordkunstenaars is dat iedereen zich aan kan melden en tekstschrijvers die een hogere bijdrage aan het platform betalen, hoger in de zoekresultaten komen. Dat zegt nog altijd weinig over de kwaliteit. Dat is anders bij Tekstnet. Tekstnet is de beroepsvereniging voor tekstschrijvers en alleen leden komen op de website. Omdat Tekstnet veel investeert in scholing en het toetsen van het werk door vakgenoten, is de kwaliteit van de tekstschrijvers gegarandeerd. Een ander voordeel van Tekstnet is dat de tekstschrijvers elkaar ook echt kennen, waardoor de tekstschrijver altijd snel een kwalitatief goede vervanger kan voorstellen bij plotselinge uitval.  

Bakkie koffie

Heb je een tekstschrijver gevonden die binnen jouw budget past, kwaliteit levert en bij de eisen van jouw organisatie en opdracht passen, dan is het verder vooral een kwestie van smaak. Welke toon op de eigen website spreekt je het meest aan? Wie heeft de meeste ervaring of warmste aanbevelingen? Zijn de prijs, kwaliteiten en ervaringen oké, dan blijft de beste manier om te beoordelen of iemand bij je past toch echt het ouderwetse bakkie koffie.