7 misvattingen over tekstschrijvers

Als tekstschrijver kom ik bij veel organisaties over de vloer. Vaak waarderen ze dat een buitenstaander de missie van het bedrijf, het verhaal dat verteld moet worden, helder op papier komt zetten. Toch zijn er ook altijd werknemers die vragen stellen over de toegevoegde waarde van een extern ingehuurde tekstschrijver als ik. Kunnen we de content voor onze nieuwsbrief en onze website niet gewoon zelf schrijven, vragen ze zich af. Twijfel je over of je een tekstschrijver in wilt huren? Dan herken je waarschijnlijk wel iets van de onderstaande bezwaren.   

1. Een tekstschrijver snapt te weinig van de inhoud van je werk om erover te kunnen schrijven

Je hebt jaren gestudeerd en hebt nog meer jaren werkervaring. Je bent met recht een expert op je vakgebied. Zo’n tekstschrijver kan nooit zo goed ingewerkt worden dat hij of zij echt de nuances van je werk snapt. Je móet het wel zelf schrijven.

Eén van de grootste voordelen van tekstschrijvers is wel dat ze níet zo ingeburgerd zijn in je werk als jijzelf. Heb je je weleens afgevraagd hoeveel van je teksten bedoeld zijn voor mensen die nét zo in de inhoud zitten als jij? Dat zijn er niet veel. Veel vaker zijn teksten bedoeld om een algemener publiek aan te spreken. Door als buitenstaander aan de slag te gaan met een specialistisch onderwerp, zie ik júist welke stukken voor de lezers ingewikkeld zijn.

Mensen zijn soms geneigd om te denken dat moeilijke taal slim overkomt. Maar hoe minder moeite je klant hoeft te doen om je tekst te begrijpen, hoe prettiger je tekst te lezen is en hoe beter je verhaal overkomt. Bovendien vinden óók vakgenoten het prettiger om simpele teksten te lezen, teksten met zo min mogelijk jargon dus. Sterker nog: hoe simpeler je schrijft, hoe slimmer lezers je vinden. Als tekstschrijver help ik om jouw expertise om te zetten in een toegankelijk verhaal.

2. Een tekstschrijver is duur

Ieder bedrijf wil een zo groot mogelijke winst en wil daarbij de kosten laag houden. Dan is het jammer dat geld er soms sneller uit lijkt te vliegen dan dat het binnenkomt. Dan kun je iets als teksten schrijven maar beter overlaten aan je eigen personeel. Die zitten er immers al. Toch?

Ja, dat kan. Maar in de tijd dat jouw salesmanager of projectleider teksten aan het corrigeren is, hadden ze ook nieuwe klanten binnen kunnen halen of declarabele uren voor hun eigen project kunnen draaien. Heb je het uurtarief van je projectmedewerkers weleens naast het uurtarief van een tekstschrijver gelegd? En dan werkt een tekstschrijver vaak ook nog eens sneller en trefzekerder dan je eigen medewerkers.

Hoe simpeler je schrijft, hoe slimmer lezers je vinden

3. Je kunt net zo goed je eigen teksten schrijven

We hebben op school allemaal leren schrijven. Introductie, middendeel, slot. Misschien nog een keertje checken op taal, maar dan is het ook wel best. Die teksten schrijf je zelf wel.

Veel organisaties kiezen er inderdaad voor om hun teksten zelf te schrijven. Een begrijpelijke keuze, ik ‘bespaar’ bijvoorbeeld ook op een accountant door mijn administratie zelf te doen. Toch zijn teksten wel het visitekaartje van je organisatie. Qua investering zie je dat helaas vaak niet terug. Bedrijven stoppen bijvoorbeeld wel veel geld in het blijven bijscholen van consultants, zodat ze een waardig ‘visitekaartje’ bij opdrachtgevers zijn. Tegelijkertijd lijken die bedrijven het niet erg te vinden dat (potentiële) klanten moeite hebben om de juiste informatie op hun website te vinden of afhaken vanwege de spelfouten op die site. Door een tekstschrijver in te huren worden je teksten net zo professioneel als de diensten of producten die je aanbiedt.

4. Je weet zelf het beste wat je klanten willen

En dan komt er zeker ineens zo’n tekstschrijver je vertellen dat je je lezers (= klanten of potentiële klanten) anders moet benaderen? Mooi niet. Jíj zit al 20 jaar in dit vak, je weet zelf wel wat je klanten willen.

Ik moet de eerste tekstschrijver nog ontmoeten die beweert beter te weten wat je klanten willen dan jij. Als tekstschrijver ben je er ook helemaal niet om de bedrijfsvoering, klantrelaties of het beleid onder de loep te nemen. Een goede tekstschrijver gebruikt jouw kennis over je klanten juist om de teksten te schrijven die jouw klanten willen lezen.

Bedrijven lijken het niet erg te vinden dat (potentiële) klanten moeite hebben om de juiste informatie op hun website te vinden of afhaken vanwege de spelfouten op die site.

5. Je hebt al een communicatieafdeling

Je werkt bij een grote organisatie waar al een goed functionerend, sterk communicatieteam zit. Ze zorgen voor genoeg content, publiceren enthousiaste stukken en weten als geen ander wat de toon is die je organisatie wil aanslaan. Hoezo tekstschrijver nodig?

Zo’n communicatie-afdeling is natuurlijk fantastisch! Daarom vinden tekstschrijvers het ook zo leuk om met ze samen te werken. Gewoon, om tijdens piekweken even de druk op de afdeling te verlichten. Of door meer praktisch schrijfwerk, redigeerwerk of een spellingcheck te doen, zodat de afdeling meer tijd heeft om de communicatiestrategie of het communicatiebeleid te bepalen. Wie bovendien lang bij een organisatie werkt, raakt helemaal ingeburgerd in het vakjargon. Een frisse blik van buiten helpt weer even scherpstellen welke dingen voor je klanten misschien nog niet zo duidelijk zijn.

6. Je bent zelf goed in spellen en grammatica

’t Kofschip heeft geen geheimen voor jou. Jij snapt hoe je interpunctie moet toepassen en je weet best wanneer je wel of geen spatie moet schrijven. Het zit gewoon goed met je grammatica. Dus is het dan wel echt nodig om zo’n zzp’er in te huren om door je teksten heen te gaan?

Misschien niet. Misschien maak je écht geen fouten, ook niet als je tegen een deadline aan zit of geconcentreerd met de inhoud bezig bent. Zelf had ik wel een knoeperd van een fout op de eerste versie van mijn website staan. Ik ben best goed in taal, maar schreef in mijn enthousiasme toch: “Ik vind het nu eenmaal heel interessant om een verhaal op te halen en die toegankelijk op te schrijven” (in plaats van “en dat toegankelijk op te schrijven”). Als je in een verhaal zit, je punt aan het maken bent, over de inhoud nadenkt, dan ben je minder scherp op taal. Spreektaal, typefouten en spellingsmissers sluipen dan stiekem toch in je tekst. Om die eruit te halen, moet elke tekst dus rustig nagelezen worden. Dat kan je aan een taalkundige collega vragen óf je huurt er een extern persoon voor in die meer afstand en rust heeft om je tekst te lezen. Zo zijn jullie er niet nóg meer tijd aan kwijt.  

7. Je hebt zelf wel tijd om blogs, nieuwsbrieven en websiteteksten te schrijven

O nee, dit heb ik nog nooit gehoord. Teksten vragen namelijk tijd. En als er iets is dat we chronisch te kort hebben in ons werk, dan is het wel tijd. Niet zo verwonderlijk dus dat veel initiatieven om zakelijke blogs te beginnen stranden. Dat het maar niet lukt om zo zichtbaar te zijn als je eigenlijk zou willen. Dat regelmatig taalfoutjes ontdekt worden nádat de folders geprint zijn. Om nog maar te zwijgen over dat je je eigenlijk veel liever bezighoudt met de kern van je werk. Gelukkig zijn er tekstschrijvers ?.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *