Kan jij eigenlijk wel zakelijk bloggen?

Jaren geleden werkte ik als onderzoeker. Op een gegeven moment gaf één van mijn collega’s een presentatie over haar onderzoek en bleek dat onze onderzoeken elkaar goed aanvulden. Al zeker een jaar zat ik op dezelfde afdeling, lunchten we tegelijk en stonden we voor hetzelfde koffiezetapparaat te wachten op koffie. Toch hadden we nooit gesproken over ons onderzoek. We werkten ‘gewoon’ aan ons eigen onderzoek en dachten allebei in stilte: de ander weet vast wel waar ik mee bezig ben.

Om samenwerkingen aan te gaan, moet je eerst weten waar een ander mee bezig is. Praat je elkaar niet af en toe bij, dan is de kans groot dat ook jij zwijgend bij het koffiezetapparaat leuke kansen op samenwerking mist. Bloggen is een efficiënte manier om te laten zien waar jij allemaal mee bezig bent. Je kunt de diversiteit van je werk laten zien, een gesprek op gang brengen met collega’s binnen en buiten je eigen organisatie en laten weten dat jij ergens over na aan het denken bent. Toch lukt het veel organisaties niet om consequent blogs te plaatsen. Werknemers hebben geen tijd, of denken: bloggen, dat kan ik helemaal niet. Maar bloggen is vaak eenvoudiger dan je denkt. Ook jij kan bloggen, als je de volgende drie onjuiste overtuigingen over bloggen maar loslaat.  

1: Ik kan niks toevoegen aan wat er al geschreven is

In welke branche je ook zit, google op een gemiddeld onderwerp en je vindt duizenden hits. Zie daar maar eens tegenop te boksen… Wat heb jij nou nog bij te dragen aan alles wat er al geschreven is?

Heel veel. Bloggen doe je niet alleen om gevonden te worden op google. Je doet het nog veel meer om aan je bestaande netwerk te laten zien waar je mee bezig bent. Je kunt je blogs via alle socialmediakanalen delen. Zelf vind ik LinkedIn een heel handig platform om aan mijn zakelijke connecties te laten zien waar ik mee bezig ben. Doordat je blogs relatief vaak schrijft en het laagdrempelige, korte teksten zijn, kun je hier juist de diversiteit van je werk in laten zien. Wedden dat veel van jouw connecties nog geen idee hadden dat je je ook bezighield met dat wat je nu bij je nieuwste klus aan het doen bent? Door hierover te bloggen en dit te delen met je netwerk, denken ze aan jou bij een hulpvraag op dit onderwerp.

zakelijk bloggen leren
Zakelijk bloggen: ook jij kan het!

2: Het is moeilijk om te weten waarover ik kan bloggen

Als je voor het eerst gaat bloggen, kan de drempel heel hoog zijn. Vaak hebben mensen het idee dat ze baanbrekende stukken moeten schrijven. Maar de kracht van bloggen is juist dat het laagdrempelige teksten zijn. Teksten waarin je je visie, inzichten en advies deelt. Waarin je simpelweg eens vertelt waar je mee bezig bent en hoe je iets aanpakt. Waarin je een probleem waar jij tegenaan liep aan de kaak stelt.

Wat helpt om een onderwerp te kiezen, is om je af te vragen wat je wilt bereiken met je blogs. Wil je kennis delen? Richt je dan vooral op jouw inzichten. Wil je laten zien waar je mee bezig bent? Vertel dan eens over de verschillende opdrachten die je doet. Wil je aan een bredere discussie deelnemen? Vraag je dan af welke vragen jij hebt in die discussie, hoe je daarmee omgaat en welke ideeën je hebt. Kies daar één klein onderdeel van, en schrijf daar je blog over.

Meer lezen? Hier vertel ik hoe je een onderwerp voor je blog kunt kiezen.

Wie over zijn werk kan vertellen, kan ook over zijn werk schrijven.

3: Ik kan helemaal niet schrijven

Niet iedereen vindt schrijven even leuk. Sommige mensen houden er misschien wel van om over hun werk te vertellen, maar als ze het eenmaal op papier moeten gaan zetten klappen ze dicht. Misschien denk jij ook wel: leuk dat bloggen, maar ik kan helemaal niet schrijven.

Ik geloof daar niet in. Wie over zijn werk kan vertellen, kan ook over zijn werk schrijven. Schrijven is in feite niks anders dan exact dat wat je zou vertellen op papier zetten. Heb je eenmaal die basis op papier staan, dan ga je herschrijven. Je kunt daarbij de volgende checklist afgaan:

  • Maak ik in de introductie duidelijk waar de blog over gaat?
  • Geef ik antwoord op de hoofdvraag van mijn blog?
  • Is elke alinea goed opgebouwd?
  • Willen mijn klanten dit lezen?
  • Heb ik zoveel mogelijk vaktaal vermeden?
  • Is mijn blog de juiste lengte (rond de 900 woorden)?

Alle begin is lastig, bloggen is daar geen uitzondering op. Maar als je eenmaal aan de slag gaat met bloggen, zul je merken dat het je steeds makkelijker afgaat. Vertrouw op je toegevoegde waarde, deel met de wereld waar je mee bezig bent, hou je onderwerpen klein en behapbaar, en schrijf dat op wat je wilt vertellen. Zo kan iedereen bloggen!

Liever wat meer hulp bij het bloggen? Dan is deze individuele cursus zakelijk schrijven wat voor jou.

In 2020 komt mijn e-gids Succesvol bloggen als bedrijf – hoe je medewerkers motiveert uit. Wil je ook een (gratis) exemplaar ontvangen? Bestel ‘m dan vast: jessica@tekstbureautrefpunt.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *