Je moet ook zoveel hè, als ondernemer? Je administratieve verplichtingen, je mail beantwoorden, je werk uitvoeren en dan moet er óók nog iets aan je marketing gebeuren? Pffff. Als je dan iets doet, wil je natuurlijk wel dat het je wat oplevert. Dat je de juiste communicatiemiddelen kiest. Dat het bij je past. Dus moet je een beetje op ontdekkingstocht. In een reeks blogs ga ik met je mee op ontdekkingstocht. En wel over: bloggen. Dat begint met de vraag: Wat is een blog? En wat is het niet? Een korte anekdote:
Als ondernemer ben ik vrij zichtbaar op LinkedIn. Ik plaats daar regelmatig updates (welkom om me te volgen trouwens!) en vertel daarin over mijn werk. Op een gegeven moment complimenteerde iemand me met een mooie blog die ik geschreven zou hebben. Ik had alleen totaal geen idee waar hij het over had, want ik had al schandalig lang geen nieuwe blog meer geschreven. Totdat ik me realiseerde dat hij waarschijnlijk doelde op mijn post op LinkedIn. Iets wat ik zelf niet per se zie als blog. Maar ja, waarom eigenlijk niet?
Eigenlijk is er geen vastomlijnde definitie van wat een blog is. Er bestaat geen vaststaande lengte vanaf wanneer iets een blog is, geen invalshoek of onderwerp waar het over moet gaan, er is geen eisenlijstje of handleiding. Toch is het voor het inrichten van je communicatie handig als je blogs onderscheidt van andere communicatiemiddelen. Dit zijn kenmerken van een blog:
1. Blogs staan op je website (= geen social media)
Hoewel je op LinkedIn ook artikelen kunt plaatsen, je posts inmiddels heel lang mogen zijn en je in een Facebookpost veel ruimte hebt om een volledige blog te plaatsen, schaar ik dat niet onder blogs. Blogs zijn namelijk artikelen die op je website staan. Ze hebben daarmee een unieke functie in je communicatie:
- Ze zorgen voor levendigheid op je website. Het is daarmee leuk voor jouw klanten om je website af en toe te bezoeken.
- Door je blogs via social media te delen, genereer je verkeer naar je website.
- Meer inhoud = meer te indexeren voor Google = betere vindbaarheid.
Blogs helpen op deze manier dus om jouw website leuk, levendig en vindbaar te houden.
2. Blogs gaan dieper op iets in (= geen kort socialmediabericht)
De inhoud van blogs gaan meestal verder dan die in updates via socialmediaberichten. In die berichten heb je vaak beperkte ruimte om kort iets te delen over je werk (handig! Maar heeft een ander doel); in blogs heb je alle ruimte om dieper op iets in te gaan. Je kunt daarin bijvoorbeeld uitgebreider vertellen hoe je tegen een bepaald probleem van je klant aankijkt, betere en uitgebreidere tips geven en je klanten vast een beetje helpen met hun problemen. Hiermee heb je meer ruimte om jezelf als expert neer te zetten (en dat ben je), jouw (potentiële) klanten het vertrouwen te geven dat je ze kunt helpen en ze vast kennis te laten maken met je.
Hoewel socialmedia-updates steeds langer worden, zijn ze nog vaak korter en oppervlakkiger. Ze zijn meer gericht op laagdrempelig en sociaal, blogs meer op inhoud en diepgaand. Zo zijn socialmediaposts makkelijker en vaker te schrijven dan blogs. Op social media verwachten mensen nog steeds kortere berichten, bij blogs verwachten ze een uitgebreider verhaal. Is een berichtje op LinkedIn een speldenprikje over je werk, dan is een blog een volledige vaccinatie (om maar even in actuele termen te praten).
3. Blogs zijn tijdloos (= geen nieuwsbericht)
Blogs zijn anders dan de nieuwsberichten op te website. Hier is ook weer zo’n stomme marketingterm voor: evergreen content. Het betekent min of meer dat je iets schrijft wat lange tijd meegaat. Het onderscheidt zichzelf daarmee van nieuwsberichten. Nieuwsberichten (en updates op social media soms) vertellen actuele informatie, zoals een nieuwe dienst, gewijzigde openingstijden, COVID-maatregelen of vacatures. Maar in blogs deel je vaak kennis of vertel je hoe je werkt, en die verandert niet zo snel. Je legt daarmee eigenlijk een database met bruikbare informatie aan voor jouw klanten. Dat is wezenlijk anders dan korte updates in nieuwsberichten.

4. Blogs zijn geschreven (= geen vlog)
Qua bereikbaarheid, kennis laten zien en de juiste klanten aantrekken hóef je niet per se te bloggen. Je kunt ook video’s maken (vlogs), een weggever verzinnen of een podcast beginnen, om maar wat te noemen. Kenmerkend voor een blog is dat het bestaat uit geschreven tekst met eventueel wat afbeeldingen of korte instructievideo’s erbij. Heb je dus een blog op je website, dan is het een beetje gek als er amper tekst bij staat. (Veel trouwfotografen doen dat, is je dat weleens opgevallen? Vind ik eerder een portfolio.)
5. Blogs gaan over de inhoud (= geen verkapt verkooppraatje)
Als mensen op je blog komen, verwachten ze niet alsnog op een soort van product- of dienstenpagina terecht te komen. Zorg er dus altijd voor dat je blog een inhoudelijk component heeft, waar je lezer wat aan heeft, ook als ze je product of dienst niet kopen. Ben je bijvoorbeeld grafisch ontwerper en schrijf je een blog over het formaat foto’s dat jouw klanten aanleveren, schrijf dan niet “dat kun je niet zelf, huur mij in, want dan doe ik dit en dit voor je”, maar geef ze tips waarmee zij in één keer de juiste foto’s aanleveren (en ze zichzelf en jou tijd en kosten besparen).
Blogs in vele soorten en maten
Los van deze kenmerken, is er niks vast aan blogs. Je kunt ze qua format en inhoud helemaal op je eigen manier inrichten. En da’s dan weer leuk, want daarom was jij zzp’er geworden! Sommigen kiezen ervoor om vooral veel te laten zien hoe ze werken aan de hand van verschillende opdrachten (klantverhalen), anderen geven elke week een overzicht van hun week met tekst en foto’s, delen persoonlijke verhalen, geven tips en stappenplannen, maken een interviewreeks of doen een onderzoekje. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het bestaat.
Nu je beter weet wat een blog is en wat het niet is, kun je gaan onderzoeken of bloggen iets voor jou is.