Bloggen: waar hebben we het eigenlijk over? Als jij je wilt verdiepen in welke vorm van marketing dan ook, dan is het zinnig om te weten wat er bedoeld wordt met bloggen. Wat is een blog? En wat is het vooral niet? Pas als je dat weet, kan je bedenken of je er wat mee wilt. Dus schreef ik er, tja, deze blog over.
Eigenlijk is er geen vastomlijnde definitie van wat een blog is. Er bestaat geen vaststaande lengte vanaf wanneer iets een blog is, geen invalshoek of onderwerp waar het over moet gaan, er is geen eisenlijstje of handleiding. Toch is het voor het inrichten van je marketing handig als je blogs onderscheidt van andere marketingmiddelen. Dit zijn kenmerken van een blog:
1. blogs staan op je website (= geen social media)
Hoewel je op LinkedIn ook artikelen kunt plaatsen, je posts inmiddels heel lang mogen zijn en je in een Facebookpost veel ruimte hebt om een volledige blog te plaatsen, zijn dat geen blogs. Blogs zijn namelijk berichten die op je website staan. Ze hebben daarmee een unieke plek in je marketing:
- Ze zorgen voor levendigheid op je website. Het is daarmee leuk voor jouw klanten om je website af en toe te bezoeken.
- Door je blogs via social media te delen, genereer je verkeer naar je website.
- Meer inhoud = meer te indexeren voor Google = betere vindbaarheid.
Blogs helpen op deze manier dus om jouw website leuk, levendig en vindbaar te houden.
2. blogs gaan dieper op iets in (= geen kort socialmediabericht)
De inhoud van blogs gaan meestal verder dan die in updates via socialmediaberichten. Op social media draait het meer om kortere updates over je werk en bevind je je in de snelle wereld van korte aandacht. Laagdrempelig en sociaal zijn de kernwoorden daarbij. Bezoekers van je blog op je website zijn uit die snelle socialmedia-omgeving en hebben meer rust en aandacht om je blog te lezen. In je blog ga je dan ook dieper in op het onderwerp en kun je goed laten zien wat je ergens over weet. Verdieping en inhoud passen daar beter bij.
3. blogs zijn tijdloos (= geen nieuwsbericht)
Blogs zijn anders dan de nieuwsberichten op je website. Je meeste blogs zullen ‘evergreen’ zijn, de marketingterm voor tijdloos. Het betekent min of meer dat je iets schrijft wat lange tijd meegaat. Het onderscheidt zichzelf daarmee van nieuwsberichten. Nieuwsberichten (en updates op social media soms) vertellen actuele informatie, zoals een nieuwe dienst, gewijzigde openingstijden, COVID-maatregelen of vacatures. Maar in blogs deel je vaak kennis of vertel je hoe je werkt, en die verandert niet zo snel. Je legt daarmee eigenlijk een database met bruikbare informatie aan voor jouw klanten. Dat is wezenlijk anders dan korte updates in nieuwsberichten.
4. blogs zijn geschreven (= geen vlog)
Qua bereikbaarheid, kennis laten zien en de juiste klanten aantrekken hóef je niet per se te bloggen. Je kunt ook video’s maken (vlogs), een weggever verzinnen of een podcast beginnen, om maar wat te noemen. Kenmerkend voor een blog is dat het bestaat uit geschreven tekst met eventueel wat afbeeldingen of korte instructievideo’s erbij. Heb je dus een blog op je website, dan is het een beetje gek als er amper tekst bij staat. (Veel trouwfotografen doen dat, is je dat weleens opgevallen? Vind ik eerder een portfolio.)
5. blogs gaan over de inhoud (= geen verkapt verkooppraatje)
Als mensen op je blog komen, verwachten ze niet alsnog op een soort van product- of dienstenpagina terecht te komen. Zorg er dus altijd voor dat je blog ook iets inhoudelijks heeft waar je lezer wat aan heeft, ook als ze je product of dienst niet kopen. Ben je bijvoorbeeld grafisch ontwerper en schrijf je een blog over het formaat foto’s dat jouw klanten aanleveren, schrijf dan niet “dat kun je niet zelf, huur mij in, want dan doe ik dit en dit voor je”, maar geef ze tips waarmee zij in één keer de juiste foto’s aanleveren (en ze zichzelf en jou tijd en kosten besparen).
Blogs in vele soorten en maten
Los van deze kenmerken, is er niks vast aan blogs. Je kunt ze qua format en inhoud helemaal op je eigen manier inrichten. En da’s dan weer leuk, want daarom was jij zzp’er geworden! Sommigen kiezen ervoor om vooral veel te laten zien hoe ze werken aan de hand van verschillende opdrachten (klantverhalen), anderen geven elke week een overzicht van hun week met tekst en foto’s, delen persoonlijke verhalen, geven tips en stappenplannen, maken een interviewreeks of doen een onderzoekje. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het bestaat.
Nu je beter weet wat een blog is en wat het niet is, kun je gaan onderzoeken of bloggen iets voor jou is.
Deze blog verscheen voor het eerst in juni 2021 en is bijgewerkt op: 05 juni 2023.