Ode aan de zzp’er als opdrachtgever

Als je de meeste mensen moet geloven, zijn zzp’ers arme schrapers. Ze werken zich een slag in rondte voor een hongerloontje, zijn nooit bereid om te investeren in hun bedrijf en denken zelf de enige te zijn die de problemen in hun bedrijf op kunnen lossen. Die wil je dus niet als opdrachtgever. Alleen, laat ik nou nét schrijven voor zzp’ers… Het domste idee ooit? Nope. In deze blog een onvolprezen ode aan de zzp’er als opdrachtgever.

Schrijven voor zzp’ers: het idee

Veel van mijn collega’s werken het liefst voor grote bedrijven. Waarom? Omdat grote opdrachtgevers vaak een hoger uurtarief betalen, niet opkijken van een uurtje meer of minder en zo groot zijn dat ze altijd wel nóg een klusje voor je hebben liggen (scheelt weer mooi qua acquisitie). En oh ja, hun logo bij je portfolio op je website scoort ook wel lekker en zegt je klanten gelijk wat. Kortom, je zou zakelijk gezien wel héél dom zijn als je voor zzp’ers of kleine ondernemers werkt.

Hoe gaat het dan als je voor zzp’er werkt? Zij hebben geen geld. Dus willen ze altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Of er wat van de prijs af kan en of je het niet in wat minder uur kunt doen. Daar komt bij dat ze persoonlijk veel investeren in jou inhuren en dus ook heel erg, eh, bovenop de opdracht zitten. Lees: zeuren over álles. Heb je de opdracht eenmaal af, dan moeten ze hun wonden likken van de grote investering die ze hebben gedaan en duurt het zeker drie jaar (tot ze weer genoeg hebben gespaard voor de volgende investering) tot ze je misschien weer bellen. Dank je, de koekoek.

Schrijven voor zzp’ers: de praktijk

Hoe onterecht is dit beeld over zzp’ers, als ik kijk naar de praktijk. Ik zal je eens vertellen hoe het écht is om met zzp’ers te werken.

Als een zzp’er mij benadert voor een klus, ontstaat er nooit gedoe over geld. Ze snappen als geen ander hoe het is om je eigen broek op te houden. Wat een redelijk tarief is om, ik zeg maar wat, je huur te kunnen betalen, misschien nog eens wat lekkers te eten en af en toe een nieuwe winterjas te kopen. Ze weten dat dat niet lukt van €35,- per uur en dat ze je dat ook niet kunnen vragen.

Zzp’ers denken op een andere manier: als ik deze klus voor mijn website, mijn blogs of mijn LinkedIn uitbesteed, dan scheelt me dat zo en zo veel uur, die ik kan stoppen in declarabel werk voor míjn opdrachtgevers. Netto ben ik goedkoper uit. Om nog maar te zwijgen over hoe veel energie en frustratie het me scheelt!

Het is mijn ervaring dat het juist de grotere bedrijven, waar altijd gewerkt moet worden binnen een bepaald marketing- en communicatiebudget en waar altijd verantwoording afgelegd moet worden aan mensen die de begroting goed moeten keuren, dat dát de bedrijven zijn die zorgen voor gedoe over uren. En mocht het nog niet duidelijk zijn: zzp’ers betalen altijd netjes binnen de betalingstermijn en vaak zelfs binnen een week. Nu jij weer, met je bureaucratie.

schrijven voor zzp'ers

De persoonlijke aanpak

Het is absoluut waar dat zzp’ers veel persoonlijker betrokken zijn bij hun bedrijf en daardoor zeer persoonlijk betrokken zijn bij de opdracht die ze bij me neerleggen. Alleen: ik zie dat als een dikke bonus in plaats van een opening tot gezeur in de marge. Ik snap het zelf ook zo goed, omdat ik het zelf ook spannend vind om dingen voor mijn bedrijf uit te besteden. Zeker met zoiets zichtbaars als je teksten. Ik zou dan ook willen dat iemand bereikbaar is, met me meedenkt over hoe ik het zo kan doen dat het bij mij past en luistert naar wat ik wil. Ik vind het zoeken daarnaar en de opluchting- nee, het geluk!- als dat lukt één van de leukste dingen van mijn werk.

Daar komt bij dat het twee kanten op werkt: ik lever geen standaard bulkwerk en zij willen niet zomaar elke tekstschrijver. Ik word niet gekozen omdat ik de goedkoopste ben volgens een vergelijkend warenonderzoek, ik word gekozen omdat ze met míj willen werken. Vanwege mijn schrijfstijl, mijn persoonlijke benadering, mijn oog voor wie zij zijn. En precies zo werk ik het liefst. Laat mij maar schrijven voor zzp’ers.

Ondernemersgeest

Schrijven voor zzp’ers levert me ook zelf veel op. Je bent niet alleen opdrachtgever en opdrachtnemer, we zijn ook collega-ondernemers. In de gesprekken die ik heb met mijn klanten, gaat het maar voor de helft over de teksten. Voor de andere helft gaat het over ondernemerschap. Een feest der herkenning om het samen te hebben over dat het spannend is om zichtbaar te zijn (vind ik ook nog steeds!), hoe we omgaan met klanten en hoe we ons bedrijf stap voor stap beter proberen te maken. En minstens zo leerzaam dat anderen dingen soms heel anders aanpakken. Zo maken we elkaar sterker, met meer dan alleen de opdracht waarmee de samenwerking begon.

Oh, en laat ik je daar ook gelijk over geruststellen: ook zzp’ers komen graag bij me terug met nieuwe opdrachten.

Tijd om ons beeld bij te stellen

Soms heb ik het idee dat we met elkaar het beeld van zzp’ers onnodig klein houden. Hoezo aanmodderen om ons hoofd boven water te houden? Als ik als zzp’er prima verdien, waarom zouden andere zzp’er dat dan niet ook doen? En waarom zouden we niet als elk ander bedrijf investeren in ons bedrijf? Zzp’ers zijn geen armoedzaaiers. We zijn innovatieve, creatieve mensen die houden van ons bedrijf en wat we doen en die gemotiveerd zijn om te ondernemen, te verbeteren en te groeien. Mét hulp van anderen voor de dingen waar we zelf minder goed in zijn.

Als je het mij vraagt is het duidelijk: zzp’ers zijn de leukste opdrachtgevers die er zijn!