Ondernemer, introvert en tóch klanten vinden? Dit werkte voor mij

Natuurlijk had ik erover nagedacht van tevoren: of ik wel genoeg geld kon verdienen met teksten schrijven. Ik maakte berekeningen, deed marktonderzoek én ik had al een paar mensen die me wilden inhuren. Maar na een paar weken droogden die eerste kennissen-klussen op en had ik eigenlijk géén idee hoe en of ik aan nieuw werk zou komen. En dus kwam ik toch bij dat gevreesde onderdeel van ondernemen uit: acquisitie.

Over succesvolle acquisitie zijn hele boeken geschreven. Aan tips en handvatten geen gebrek! Van koude-acquisitie-mails tot netwerkborrels, van weggevers tot open coffees: de mogelijkheden om aan klanten te komen zijn eindeloos. Maar het één leek me nog moeilijker dan het andere, want ik eeeh… ben best introvert. Hou niet zo van in de belangstelling staan. Van mezelf verkopen. Dus die acquisitie vond ik nogal een uitdaging. Inmiddels denk ik daar heel anders over. En dat komt allemaal omdat mijn acquisitie past bij wie ik ben. In deze blog vertel ik je wat ik geprobeerd heb om aan nieuw werk te komen, wat werkte en wat niet en hoe ik uiteindelijk een prettige manier vond om genoeg klanten te vinden.

Klanten vinden via koude acquisitie

Daar zit je dan, op zoek naar opdrachten. Zonder concrete aanvragen of potentiële klanten, kom je dan al snel uit bij ‘koude acquisitie’: mensen die je nog niet kent benaderen om jouw dienst of product aan te smeren. Oef. Ja, dit heb ik ook geprobeerd. Want als je maar genoeg mailt of belt, hapt er vanzelf iemand. Toch? Dus ging ik bedrijven opzoeken waar ik graag voor zou willen werken, hun website afspeuren naar grote missers en ze mailen met hoe ik het op zou lossen. Met uiteraard het ‘aanbod’ dat ik ze wel verder kon helpen. Het resultaat? Een paar mailtjes terug met “bedankt, we zullen het aanpassen”, nul nieuwe klanten en veel tijd en energie verspild.

Ik geloof dan ook niet in koude acquisitie. Mensen kennen je niet en zijn niet ineens geïnteresseerd in je diensten. Ze onthouden je niet voor dat ene moment dat ze misschien wel een tekstschrijver nodig hebben. Want áls ze al onthouden dat je ze gemaild hebt, dan zijn ze je naam alweer vergeten en kunnen ze je niet terugvinden. Bovendien voelde ik me hier heel ongemakkelijk bij. Koude acquisitie doe ik dus niet meer.

klanten vinden zzp'er
Hoe vind je je klant?

Netwerken

Nu kan je bij koude acquisitie nog zeggen dat je dat gewoon niet doet. Maar één van de dingen waar je echt niet aan ontkomt als ondernemer is netwerken. Ik zag dat als volgt voor me: borrels waarin iedereen vlotte babbels heeft en ik niet uit mijn woorden kom. Vreemde mensen (eng) aan wie ik mezelf moet presenteren (nog enger). Grote bijeenkomsten waarbij niemand echt geïnteresseerd is in elkaar, en iedereen eropuit is om dingen te verkopen. En precies daar zag ik behoorlijk tegenop.

De werkelijkheid bleek anders. Na wat mislukte netwerkpogingen bij losse, eenmalige bijeenkomsten als open coffees of lunchseminars voor ondernemers, kwam ik erachter hoe ík wilde netwerken. Ik stelde twee ‘netwerkregels’ op:

  • Ik investeer in langdurige relaties. Dat deed ik door me aan te sluiten bij netwerken, één waarbij andere zzp’ers in mijn regio leerde kennen (Rotterdam) en één waar collega-tekstschrijvers leerde kennen. De netwerken werden ZZPRO en Tekstnet, waarbij ik op beide websites een profiel heb, óók handig voor je vindbaarheid en acquisitie.  
  • Als ik naar een bijeenkomst ga, wil ik na de bijeenkomst de naam van iedereen met wie ik gesproken heb weten én weten wat ze doen voor wie. Het gaat er dus niet om hoeveel mensen ik spreek, maar wat ik naderhand nog van ze weet.   

Door op deze manier te ‘netwerken’ voelt netwerken ineens niet meer als werken. Het voelt als leuke, nieuwe mensen leren kennen en er collega’s bij krijgen. De focus ligt niet meer op opdrachten, maar op elkaar willen helpen. En daar ontstaat meer uit dan uit keiharde acquisitie.

Een goede website en blogs

Tja, en dan heb je je kaartjes uitgedeeld aan mensen. Wat gaan ze vervolgens doen? Een kijkje nemen op je website. Het klinkt misschien te voor de hand liggend, maar een goede website is ook een belangrijk onderdeel van mijn acquisitie. Ik kijk altijd op iemands website voordat ik zaken ga doen met iemand. Spreekt de tekst me aan? Kan ik makkelijk vinden wat ik zoek? Heb ik het idee dat we bij elkaar passen? Andersom werkt dat natuurlijk net zo. De aanvragen die ik krijg beginnen regelmatig met: “Ik heb even op je website gekeken en…”. Klanten vinden begint bij je website.

Daarnaast zorg ik ervoor dat er via blogs regelmatig wat nieuws te beleven is op mijn website. Dat vindt Google leuk (wat weer handig is voor de vindbaarheid), maar belangrijker: je kunt in blogs heel veel van je werk laten zien. Van wat je doet, wat je weet, hoe je tegen dingen aankijkt. Vinden klanten jouw blog over waar ze mee worstelen, dan zullen ze je eerder benaderen voor die dienst. En het geluk wil dat ik het leuk vind om blogs te schrijven 😉.

De aanvragen die ik krijg beginnen regelmatig met: “Ik heb even op je website gekeken en…”. Klanten vinden begint bij je website.

Sociale media

Ook is zichtbaarheid op sociale media een veelgenoemde manier van acquisitie doen. Eerlijk gezegd dacht ik van tevoren dat het onwennig zou zijn om zo zichtbaar te zijn (iets met niet in de belangstelling willen staan…). Maar eigenlijk vind ik ook dat heel leuk. Ik heb een manier gevonden om op mijn eigen manier met sociale media om te gaan. Dat betekent dat ik me niet primair laat leiden door views, likes of shares, maar door enthousiasme. Ook richt ik me op één medium: LinkedIn. Hier zitten mijn klanten, dit medium snap ik en hier voel ik me prettig bij.   

Die aanpak werkt. Omdat ik schrijf als ik iets wil delen, zijn de berichten enthousiast. Ik verkoop niks, maar probeer waarde toe te voegen voor mijn netwerk in de vorm van schrijf-, blog- en LinkedIn-tips. Zo onthouden mensen mijn naam en kan ik op een leuke manier wat laten zien van mijn werk. Ook blijf ik via LinkedIn makkelijk in contact met de mensen die ik net heb leren kennen.

Ik denk dat je als ondernemer niet helemaal zonder sociale media kunt, maar dat je wel mag kiezen hoe je ze inzet. Dat hoeft dus niet per se LinkedIn te zijn (hoewel ik dat wel gezellig zou vinden en denk dat je er wat aan hebt 😉) en hoeft ook niet groots en meeslepend. Kies een medium waar je klanten zitten én waar je je prettig bij voelt en investeer daarin. Laat je niet gek maken over dat je het niet goed zou doen, maar wees zichtbaar op jouw manier. Dan trek je vanzelf de opdrachtgevers aan die bij je passen.

Praat erover!

Naast alle dingen die ik deed om mijn netwerk uit te breiden en mijn naamsbekendheid te vergroten, is er natuurlijk ook nog je bestaande kring van mensen om je heen. Onderschat de waarde van je vrienden, familie en kennissen niet! En overschat niet hoeveel ze van je werk afweten (hoeveel weet je van hun werk?). Je kunt niet vaak genoeg vertellen wat je doet en voor wie. En het leuke is: als je daar zelf enthousiast over bent, vinden mensen het echt leuk om te horen!

Zelf vond ik dat aan het begin best moeilijk. Ik vond het spannend om te zeggen en kon nog niet zo goed uitleggen wat ik precies deed, behalve “teksten schrijven voor bedrijven”. Daarom heb ik mezelf het volgende aangeleerd. Als iemand vraagt hoe met mijn bedrijf gaat, zeg ik: “goed” (want dat gaat het gelukkig!) en vertel ik er direct achteraan waar ik mee bezig ben. Voor mij een makkelijke manier om wat meer te vertellen over wat ik doe zonder een ingestudeerde pitch klaar te hoeven hebben; voor anderen een goed inzicht in wat je eigenlijk doet. En vertellen waar je mee bezig bent, dát is leuk!  

Acquisitie als onderdeel van je bedrijf

Ik heb voor mezelf dus een aantal dingen gevonden waarmee ik mijn bedrijf op de kaart zet, zonder dat het vervelende, opdringerige acquisitie wordt. Dingen die bij mij passen en bij mijn klanten. Door die dingen consequent te doen, is er gelukkig (bijna) nooit meer een moment dat ik ineens actief acquisitie moet voeren. Natuurlijk heb ik momenten dat ik wat actiever ben en momenten dat ik wat minder actief ben, maar ik stop nooit helemaal met het presenteren van mezelf en mijn bedrijf. ‘Acquisitie’ is inmiddels een vast en vertrouwd onderdeel van mijn bedrijf. Wat blijkt? Eigenlijk is acquisitie leuk!

2 gedachten over “Ondernemer, introvert en tóch klanten vinden? Dit werkte voor mij”

  1. Wat een leuk stuk, hierboven! Herkenbaar… Bedankt wat je meegeeft aan de lezer. Fijn om te lezen wat je meemaakte en helemaal top om te horen dat het nu goed gaat!
    Is het een idee dat we een keer bellen om kennis te maken? Ik lever namelijk kleine filmpjes voor op websites. Wellicht kunnen we diensten combineren? Groeten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *