Een kijkje in de OntwerpKeuken van grafisch ontwerper Olga Draisma
Ik vroeg het echt, de eerste keer dat ik Olga sprak: “Werk je dan in de culinaire sector?” Zucht, die vraag weer. En toen maakte ik het nog erger, want ik vroeg óók of ze van koken hield. Antwoord op beide vragen: nee. Wél maakt ze al 12,5 jaar smaakvol grafisch ontwerp met haar bedrijf OntwerpKeuken. In die tijd heeft ze zich ontwikkeld tot een gespecialiseerde en professionele grafisch ontwerper. Ze weet wat ze wil, wat ze doet en wat ze kan. Alleen had ze het gevoel dat ze als ondernemer nog wel wat zichtbaarder mocht zijn online, op LinkedIn. Die vraag was de start van een leuke samenwerking!
“Ik wil niet alleen maar zenden”, was ongeveer het eerste wat Olga tegen me zei in het intakegesprek. Ze zag te vaak dat anderen alleen maar hun nieuwste ontwerpen deelden en dat had voor Olga niet genoeg inhoud. “Anderen moeten wel wat hebben aan wat ik deel.” Zo begon een zoektocht naar waar ze wél over zou kunnen schrijven.
LinkedIn: van zenden naar inhoud
Om die inhoud te vinden, begonnen we met de vraag: welk werk doe je voor wie? Want hoewel je dat zelf misschien goed weet, zijn anderen daar vaak minder van op de hoogte. Laat je dat zien in je posts, dan weten je klanten waar ze je (nog meer) voor kunnen bellen. Olga heeft een heel duidelijk antwoord op die vraag: “Ik werk graag met middelgrote bedrijven, zodat ik een band kan opbouwen met de communicatieafdeling en verschillende dingen voor ze kan ontwerpen. Het mooiste is het als ik een bedrijf met meerdere communicatie-uitingen kan helpen zodat er een eenduidige uitstraling ontstaat. Dan ontwerp ik zowel interne (personeelsbladen) als externe communicatie-uitingen (brochures, flyers, advertenties).” Duidelijk verhaal, toch?
Ze vervolgt: “Mijn specialisatie is drukwerk, en dan specifiek het ontwerpen van bladen. Ik denk mee met het grafische gedeelte van het bladritme om zo een goed leesbaar blad te maken. Bijvoorbeeld het personeelsblad voor Irado, Burgemeestersblad voor NGB en de Transparant van de NTS.” LinkedIn is een platform waarop je de diepte in kunt gaan, en jouw kennis en ideeën over jouw vak kunt delen. Dat is precies de inhoud die Olga graag deelt! Wil jij dus weten wanneer je een goed bladritme hebt? Waarom je nooit zomaar je eigen lievelingskleuren als huisstijl moet kiezen? Of waarom je wel kunt dénken dat het logo rechtsboven moet, maar linksboven eigenlijk beter is? Dan zou ik zeggen: volg Olga! Zij geeft op LinkedIn een kijkje in de (ontwerp)keuken van grafisch ontwerpers.
“Ik wil niet alleen maar zenden. Anderen moeten wel wat hebben aan wat ik deel.”
Een persoonlijke klik
Mensen doen geen zaken met bedrijven, maar met mensen (sorry voor het cliché). Dat betekent dat je als ondernemer ook wat van je persoonlijkheid wilt laten zien op LinkedIn. Ik bedoel dan niet dat je allemaal foto’s van je hondje Fifi moet delen om te laten zien dat je zo’n dierenliefhebber bent. Wel bedoel ik dat je best je humor, een persoonlijke toon en jouw eigen waarden naar voren mag brengen.
Voor Olga was dat geen enkel probleem. Ze is koningin woordgrappen bedenken over alles wat met koken te maken heeft en weet aan elke anekdote over haar werk een verrassende en leuke twist te geven. We hebben smakelijk gelachen tijdens onze gesprekken (leuk woordgrapje, hè, Olga?) en gelukkig is die klik wederzijds: “Jessica’s stukjes op Linkedin spraken mij erg aan en toen ik haar in het echt sprak op een bijeenkomst van ZZPro hadden we een goede klik. Ze voelt mij heel erg goed aan en kan voor mij schrijven zoals ik dat had willen zeggen. Ze is een vrolijke, snelle en accurate schrijfster die zich helemaal kan inleven in een doelgroep. Ze weet je boodschap met de juiste humor te vertalen naar een toegankelijke, pakkende tekst.”
Nu Olga beter ziet waar ze over kan schrijven, komen haar professionaliteit, humor en betrouwbaarheid vanzelf terug in wat ze schrijft voor LinkedIn. Ik vind het ontzettend leuk en leerzaam om via haar bijdrages meer te leren over haar vak, op de hoogte te blijven van waar Olga mee bezig is en haar steeds beter te leren kennen. En op momenten dat ze weer even vastloopt, plannen we gewoon een nieuwe brainstorm. Olga: “Ik krijg energie van Jessica, en ze weet me altijd weer te enthousiasmeren om zelf te gaan schrijven of iets te bedenken om over te laten schrijven.” Ik zou zeggen: volg Olga op LinkedIn en laat je verrassen. Ik garandeer een glimlach, inhoud en plezier bij het lezen over alles wat Olga doet!
Olga Draisma, grafisch ontwerper: www.ontwerpkeuken.nl
Ook zelfstandige ondernemer en op zoek naar hoe LinkedIn werkt voor jou? Kijk dan hier.