Bloggen, maar waarover? Zo kies je een goed onderwerp

Je hebt leuk werk en weet anderen altijd te interesseren voor de onderwerpen waar je mee bezig bent. Je hebt een frisse kijk op hoe je met klanten, collega’s en vraagstukken omgaat. En op jouw werk is eigenlijk iedereen wel van mening dat de buitenwereld meer mag weten van wat jullie bedrijf allemaal doet en kan. “We moeten gaan bloggen!” roept die ene collega die je eigenlijk niet zo goed kent. Omdat jij ook al langer met dat idee rondloopt spreken jullie af er samen de schouders onder te gaan zetten. Maar dan komt het: je zit vertwijfeld achter je computer. Zoveel potentiële onderwerpen, zoveel te vertellen, maar plotseling vind je toch niets meer interessant genoeg. Hoe kom je tot een onderwerp?

Zakelijk bloggen: laat zien waar je mee bezig bent

Bloggen begint met ervan overtuigd zijn dat je wat te vertellen hebt. En dat heb je! Voor jou is veel van wat je doet een logisch onderdeel van je werk. Maar zelfs binnen je organisatie zullen veel collega’s niet precies weten waar jij mee bezig bent, laat staan dat ze alle kennis hebben die jij hebt over je werk. Bloggen is dé manier om te laten zien waar je mee bezig bent. Onderschat nooit hoeveel nieuws je kunt delen. Ook als er al best wat geschreven is over een onderwerp, jij hebt weer andere ervaringen, een frisse blik, andere observaties.

Je hoeft in je blog niet alle antwoorden te hebben. Het mooie van blogs is juist dat het een laagdrempelige manier is om kennis en ervaring te delen, in contact te komen met anderen die met hetzelfde onderwerp bezig zijn en een gesprek op gang te brengen. Door eerlijk en open vragen te stellen, zijn er misschien weer collega’s bij jouw of andere organisaties die met nieuwe inzichten of antwoorden komen. Maar dat begint bij laten zien waar je aan werkt en over nadenkt. Ook dát is toegevoegde waarde.

Brainstorm onderwerp zakelijke blog

Zakelijk bloggen: kies een simpel onderwerp

En dan moet je ergens beginnen. Maar waar? Je wilt natuurlijk een onderwerp kiezen dat aanspreekt en waar anderen op zitten te wachten. Misschien vind je wel dat je een baanbrekend inzicht moet delen.  Dat je blog 1000 keer gedeeld en nog vaker geliket moet worden. Dat je de wereld moet veranderen! En ja, zie dan nog maar eens te beginnen aan je stukje van zo’n 800 woorden.

Gelukkig hoeft het niet zo ingewikkeld. Sterker nog, liever niet zelfs. Een blog is maar een kort stukje tekst. Daarin kun je niet alle aspecten en ingewikkelde zaken van je werk delen. Hou het liever simpel. Helemáál de eerste keer. Want hoe simpeler en kleiner het onderwerp van je eerste blog is, hoe beter het bloggen jou zal lukken.

Zakelijk bloggen: nu het onderwerp nog

Je hebt geen schroom meer, je wílt gaat schrijven. Maar welk onderwerp kies je concreet? Dat is nog niet zo makkelijk om te kiezen. Hier zijn wat vragen die je op weg kunnen helpen:

  • Met welke projecten ben je bezig? Is er in één van die projecten iets waar je je de afgelopen maand over verbaasd hebt? Dat kan gaan over hoe iets loopt, hoe iets geregeld is, hoeveel moeite je hebt om iets te bereiken. Verbazing is een goede indicatie dat er iets interessants over te vertellen valt!
  • Heb je de afgelopen maand ergens een discussie over gehad? Ook discussies zijn goede indicaties dat er meerdere manieren zijn om naar een probleem te kijken en dat er dús wat over te vertellen is!
  • Met welke onderwerpen ben je bezig en op welke onderwerpen wil jij graag als expert gezien worden? Door te bloggen verschaf je bijna automatisch een expert-status!

Heb je een rijtje ideeën verzameld? Schrijf ze dan allemaal op. Hoe onzinnig de ideeën in eerste instantie ook lijken. Ook als je na een jaar nog steeds niet over een onderwerp geschreven hebt, dan is dat prima. Maar soms gebeurt er ineens iets waarom een onderwerp weer relevant wordt voor je werk. Brainstorm er dus vooral op los en schiet ideeën niet te snel af!

Je kunt deze vragen ook bespreken met het team waarin je werkt. Vaak kom je samen tot meer ideeën. Zo kun je ook beter afstemmen wie welk onderwerp op gaat pakken. Door samen gericht aan de slag te gaan, wordt het bloggen wat minder dreigend, krijg je meer ideeën en bouw je sneller een ruimere hoeveelheid blogs op.

Zakelijk bloggen: begin!

Een Amerikaanse schrijver, Orson Scott Card, zei: “Everybody walks past a thousand story ideas every day. The good writers are the ones who see five or six of them. Most people don’t see any.” De truc is om de ideeën die er zijn te leren zien. Het goede nieuws is dat je dat gewoon kunt trainen. En wel heel simpel: door te beginnen met bloggen! Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt om ideeën te verzinnen.

Kom je er niet uit? Ik denk graag met je mee!